www.cykelguiden.nu

Bygg en liggcykel för en spottstyver

Bygg en liggcykel för en spottstyver

Dirk Jan Luiting ville ha en liggcykel, men tyckte att de var för dyra. Efter en stunds funderande kom han på att han skulle kunna bygga en liggcykel genom att kombinera två vanliga cyklar. Resultatet blev en snabb cykel som jag märkte när jag försökte cykla ikapp honom.

En dag när jag var ute och cyklade såg jag en typisk liggcykelsilhuett: En person sittande på två hjul men med osynliga ben. Cykeln föreföll röra sig utan att någon trampade. Jag blev nyfiken och ökade takten. Efter en stunds energiskt trampande kom jag flåsande ifatt. Då såg jag en liggcykel jag aldrig hade sett förut. En damcykel typ MTB hopskruvad med baktriangeln från en annan MTB. Cyklisten cyklade lugnt med armarna i kors - cykeln balanserade perfekt.

Cyklisten som visade sig vara en holländare bosatt i Sverige, Dirk Jan Luiting, stannade och demonstrerade sin cykel.

-Jag tyckte liggcyklar var dyra så jag försökte att bygga en själv. Jag köpte en MTB med öppen ram på rea för en tusenlapp. Sen tog jag en gammal cykel jag hade och sågade av den framför vevpartiet. Horisontalröret tog jag bort. Jag behöll bara baktriangeln.

Därmed var cykeln i princip klar. Dirk tog bort framhjulet på den nya cykeln och monterade den söndersågade cykelns baktriangel vid framgaffeln.


Baktriangeln skruvas fast i framgaffeln.

Sadelstolpen som är extralång skruvas fast vid styrstammen som också är förlängd. Sadelstolpen måste vara extralång annars slår man knäna i styret. Eftersom framgaffeln är fjädrande tvingades Dirk göra en glidande förbindning mellan sadelstolpe och styrstam med hjälp av ett plaströr.


Sadelstolpen skruvas fast vid styrstammen.

Transmissionen från den nyinköpta cykeln flyttade han till baktriangeln som han placerat fram.

Framväxeln monterade han på sadelramröret på främre triangeln. Genom att det finns tre kedjehjul fram så blir cykeln treväxlad. Den ursprungliga bakkransen hade sju klingor men av utrymmesskäl fick Dirk nöja sig med ett enda bakdrev. Bakväxeln behöll han eftersom den behövdes för att hålla kedjan spänd när han växlar mellan de olika främre dreven.

Styret är original liksom fälgbromsar och bromshandtag.

Den enda del på cykeln som han tvingades nyanskaffa var själva skalsitsen. Han fick den av en kompis. Den som inte har kompisar med extra skalsitsar i garderoben behöver inte misströsta. Såna sitsar finns att köpa på nätet.


Skalsitsen sitter fastskruvad vid sadel och diagonalrör.

Dirks hembyggda liggcykel är egentligen ingen liggcykel. Han sitter ganska upprätt på cykeln, bara lätt tillbakalutad. En mer passande beteckning på hans cykel är komfortcykel.

Den som gärna vill ha en komfortcykel, men tycker att de är dyra kan bygga en själv. Gå in på Dirk Jan Luitings hemsida.. Där finns en detaljerad byggbeskrivning.

Bo Dellensten

2015-08-20