www.cykelguiden.nu

Cykeln - en grön sparbössa

Att cykla är mycket billigt, det vet de flesta. Om man köper en kvalitetscykel och sköter den så fungerar den år ut och år in utan några större reparationer.

En cykel som sköts väl håller i 10-15 år. Köper man en modern vardagscykel för 6000 kr så blir alltså kapitalkostnaden per år cirka 400 kr.

Tillkommer kostnader för service, underhåll och reparationer.
Den händige kan underhålla cykeln själv och de vanligaste reparationerna är enkla gör-det-själv-jobb.

Underhållet består huvudsakligen i att hålla däcken ordentligt pumpade samt att smörja kedjan då och då.

Den vanligaste reparationen är punktering. Om man köper moderna däck med punkteringsskydd (vanligen ett kevlarskikt i däcket) minskar risken för punkteringar radikalt. Att laga punkteringar kan man lätt göra med verktyg som de flesta redan har. En lagsats som räcker till ett halvdussin punkteringar kostar några tior.

Däck och slangar håller 400 till 500 hundra mil. Samma sak med kedjan.
Sköter man sin cykel väl blir kostnader för service och småreparationer bara några hundra kronor per år.

Rörliga kostnader plus kapitalkostnader torde alltså hamna runt 800 till 1 000 kr per år om man cyklar 200-300 mil per år och gör småreparationer själv.

Den summan räcker bara till 15-20 mils bilåkning om man tar hänsyn till bilens alla kostnader, d v s rörliga kostnader plus kapitalkostnader.
Varje gång man tar cykeln i stället för bilen stoppar man alltså pengar i sin osynliga sparbössa. Ju oftare man tar cykeln i stället för bilen, desto lönsammare blir cykeln.

Dessutom skonar man miljön och får lite motion på köpet.

Än så länge utgår ingen nöjesskatt på cykling, konstigt nog.