www.cykelguiden.nu

Vintercykling

Vintercykling

Kan man cykla på vintern? Dum fråga kan det tyckas. Men faktum är att många inte tycker att man kan cykla på vintern. Det är för kallt att cykla på vintern. Samma personer ger sig med glatt mod ut i snålblåsten och åker skridskor i timmar på vindpinade sjöar och fjärdar. Andra åker med förtjusning skidor fastän det är kallt, blåsigt och snöigt. Kunde man åka skridskor och skidor på sommaren i sol och värme skulle kanske samma människor hävda att på vintern är det för kallt att åka skidor och skridskor.

Eftersom man kan cykla på sommaren när det är varmt och soligt så ställer en del människor in cykeln när semestern är slut. Andra trampar på tills löven gulnar. De flesta tycker att cykelsäsongen definitivt tar slut när första snön faller. Andra cyklar året runt. Svaret på frågan om man kan cykla på vintern kan alltså besvaras med ett bestämt ja. Man kan cykla i vilket väder som helst. Det gäller bara att anpassa cykeln och klädseln efter vädret.




I Sverige är vädret ofta ostadigt. Sol på morgonen, regn på eftermiddagen. Den som tar för vana att alltid ha en poncho eller ett lätt regnställ i bagaget behöver inte i högljudda ordalag åkalla vädrets makter bara för att det börjar regna när man ska cykla hem från jobbet.

Ponchon har nackdelen att den inte skyddar från knäna och neråt. Behöver man cykla längre sträckor i regn är ett överdragsställ som andas att föredra. Det finns lätta, smidiga ställ som man kan dra över de vanliga kläderna. Lite klämkäckt kan man uttrycka saken så att det finns inte dåligt cykelväder, men det finns cyklister som inte planerar för väderomslag.

Regn kan man alltså lätt gardera sig för. Fungerande lyse på cykeln och lite varmare kläder är vad hösten och mörkret kräver. Gärna reflexer på kläderna också. Hur du skaffar en bra cykelbelysning kan du läsa om under rubriken Köpa cykel.

På vintern är det viktigare än någon sin att göra sig synlig. Bär därför gärna en reflexväst utanpå kläderna.





Klädseln för vintercykling är i stort sett densamma för cyklister som för skidåkare och skridskoåkare. Man ska klä sig enligt lökprincipen. Många tunna plagg, Underst helst ett plagg av syntet som inte suger upp fukt. Utanför den innersta tröjan ett plagg som tar upp fukt. Därpå ett eller flera plagg som hjälper till att hålla värmen. Ytterst ett plagg som är vindtätt men som andas. Varma skor och handskar är viktigt.

På huvudet ska man ha en varm mössa. Den som kör med hjälm kan skaffa en tunn mössa i fleece som är överdragen med ett vindtätt material. Utanpå den kan man ha en hjälm, någon storlek större än sommarhjälmen. Skaffa gärna ett överdrag till hjälmen som hindrar den kalla vinterluften att blåsa rakt igenom hjälmens ventilationshål.

Man ska definitivt inte ha en tjock stickad mössa och sätta en hjälm som en dekor på toppen. Det är att invagga sig själv i falsk trygghet. En hjälm ger inget skydd om den inte sitter fast på huvudet.

När det är snö och isigt på gatorna är det naturligtvis klokt att montera dubbade vinterdäck på cykeln. Det ger avsevärt bättre grepp på hårt packad snö och is.

När det är halt väglag måste man vara försiktig med frambromsen. Om frambromsen låser sig så kör man omkull. På vintern ska man alltså i första hand använda bakbromsen. Då kan visserligen bakhjulet låsa sig om det är halt, men en bakhjulssladd kan man häva.


Tillbaka till toppen