Cykelguiden - Åka elcykel inte fusk - det är fest!

<< Krönikor

Åka elcykel inte fusk - det är fest!

Försäljningen av elcyklar har ökat kraftigt det senaste året. Det finns ett allt större utbud av cyklar och nu finns inte bara klumpiga elcyklar utan pigga hybrider och terrängcyklar med motor som det är nöje att cykla även utan motorstöd. En del inbillar sig att man inte får någon motion av elcyklar. Det är helt fel. Man väljer själv hur mycket motion man vill ha, men man måste alltid trampa för att få motorhjälp.

Det tycks fortfarande finnas missförstånd om elcyklar. En elcykel är ingen moped. Man måste trampa för att få hjälp av motorn. Dessutom får man bara hjälp av motorn till dess man uppnått 25 km/timmen. Cyklar man fortare så slår motorn ifrån. Man kan själv bestämma hur mycket hjälp man vill ha. Man kan som regel ställa in 3 till 4 olika nivåer av motorstöd.

I början var alla elcyklar ganska klumpiga och praktiskt taget alla var s k damcyklar, d v s cyklar med öppen ram. Det var inga fartåk utan robusta och praktiska stadscyklar för att åka till och från jobbet och andra nyttoresor. Det var och är cyklar som är vettigt utformade för sitt ändamål. En del hurtbullar blev stötta i kanten när de blev omkörda i backar av oberörda cyklister på damcyklar. Fusk! tyckte indignerade hurtbullar som såg varje cykeltur som en tävling.


En kraftig, robust elcykel - praktisk, men inget fartåk.

Idag dominerar fortfarande de robusta damcyklarna med motor. Nackdelarna med dessa robusta och tunga elcyklar är att de är ganska jobbiga att cykla utan motor. De har därför som regel kraftiga batterier som möjliggör ganska långa turer.

Utbudet av elcyklar av mer sportigt utförande blir allt vanligare. Det finns elcyklar som ser ut som vanliga hybrider och det finns elcyklar typ terrängcykel. En del av dessa elcyklar har ganska små batterier för att hålla ner cykelns vikt. De är tänkta att i första hand användas i backar och i kraftig medvind. I övrigt körs de utan inkopplad motor.

Successivt kommer sannolikt allt fler cykelmodeller att finnas i flera utföranden, en modell med motor och en utan. Den enda cykelmodell som aldrig kommer att få elmotor är tävlingscyklar. Tävlar man så är det naturligtvis fusk att åka med motor.


En lätt elcykel typ hybrid med litet, diskret batteri. Motorn sitter i baknavet.

De flesta cyklister njuter av att cykla. De tycker om att ta sig fram lätt och snabbt för egen maskin. Men att cykla i stark motvind och i långa uppförsbackar är en plåga för alla utom självplågare. Då är det en lisa att kunna koppla in en liten motor. Plötsligt går det lätt att trampa uppför backen och motvinden blir uthärdlig.

Många människor vill inte cykla till jobbet för att de har några besvärliga backar på vägen och de vill inte komma svettiga till jobbet. Andra har så långt till jobbet att avståndet känns avskräckande. En elcykel gör det betydligt lättare att åka längre sträckor och att knäcka backar utan att knäcka ryggen. För den som inte är topptränad går cykelturen dessutom fortare på en elcykel än på en vanlig cykel.


En elcykel, typ MTB med motorn monterad i vevpartiet.

Det är svårt att spå, särskilt om framtiden, men det är ett rimligt antagande att elcyklar kommer att bli allt vanligare. Man får motion i den utsträckning man själv vill och man slipper att trängas på överfyllda bussar på väg till jobbet. Och bilister som byter bilen mot elcykeln slipper att sitta och köa i timtal på väg till och från jobbet. Elcykeln liksom den vanliga cykeln spar tid och är miljövänlig. Elcykeln är utomordentligt miljövänlig jämfört med en bil. Den släpper inte ut några avgaser och den bullrar inte - de flesta elcyklar är i det närmaste ljudlösa.

2015-10-08

Bo Dellensten


Kommentarer

Kommentera krönikan
Din kommentar:
Epost:
Namn:
Ort:
Säkerhetsfråga: Vad blir fem och fem tillsammans?
Svara här:
 
Vi visar ej din epost på hemsidan.
Alla kommentarer granskas av oss innan de publiceras.