Cykelguiden - Stockholms slarviga cykelbanebyggare

<< Krönikor

Stockholms slarviga cykelbanebyggare

Stockholms slarviga cykelbanebyggare

De sista tjugo åren har det byggts en hel del cykelbanor i Stockholm. Många, särskilt de äldre är inte så bra. Dessvärre gäller det även nyare cykelbanor. De ger inte cyklister bra framkomlighet, de leder ofta till konflikter med fotgängare och de är långit ifrån säkra.

Ute i Hornsberg har det byggts nya cykelbanor. Cykelbanan på bilden nedan är dubbelriktad och den är för smal. I stadsmiljö ska man inte bygga dubbelriktade cykelbanor. I korsningar ökar risken för kollisioner med bilister. Här borde man byggt enkelriktade cykelbanor på båda sidor av gatan.

Men inte nog med det. Mitt i cykelbanan har man byggt hinder för att få cyklisterna att sänka farten vid övergångställen för fotgängare. Men att montera en stolpe mitt i cykelbanan är väl ändå att ta i?


Stolpen mitt i cykelbanan är vettlös. Det hade varit bättre att göra en utbuktning i körbanan för att få ner bilisternas hastighet - bilar är farligare för fotgängare än cyklar.

Cykelbanan längs med Lindhagensgatan är dessbättre enkelriktad. Tyvärr är den för smal. På många ställen står lyktstolparna otrevligt nära cykelbanan. Utrymmet mellan körbanan och cykelbanan är så trångt att cyklar som parkeras på det utrymmet sticker in på cykelbanan.


Cykelbanan är för smal och utrymmet för att parkera cyklar är för smalt - det leder till att cyklarna sticker ut i cykelbanan.

Trafikkontoret är oförmögna att planera för cykelparkeringar. Där cykelparkeringarna behövs som bäst där finns de inte, men där ingen frågar efter cykelparkeringar finns de i överflöd. Dessutom monteras cykelpollarna fel. De utstående byglarna som cyklarna ska låsas fast vid ska naturligtvis sticka ut på sidan - på så vis kan man parkera två cyklar vid varje pollare. Den här cykelparkeringen intill Lindhagensgatan kommer dock till nytta - som hundparkering!


Trafikkontoret bygger cykelP där det finns plats, inte där de behövs. En bra hundparkering blev det dock.

Framför en affärsfastighet på Lindhagensgatan dit många har ärende finns det inga cykelparkeringar och remsan mellan bilparkeringen och cykelbanan är för smal för att parkera cyklar. Det riskerar att leda till olämplig parkering av cyklar vilket i sin tur irriterar fotgängare. Trafikkontoret bygger in konflikter i trafikmiljön.


Framför den här affärsfastigheten behövs det cykelparkeringar, men det tycker inte trafikkontoret.

På cykelbanan södra sida utmed Lindhagensgatan är cykelbanan uppgrävd och avspärrad. Den cyklist som kör från Hornsberg mot stan tvingas antingen att köra ut bland bilarna vilket är farligt eller att köra upp på trottoaren vilket är olagligt. Saken blir inte bättre av att cykelbanan har varit uppgrävd och avspärrad i månader.


Den här cykelbanan har varit uppgrävd i månader. Observera belysningsstolparna som står för nära cykelbanan.

På den anslutande Nordenflychtsvägen har trafikkontoret byggt en bred, dubbelriktad cykelbana, trots att det finns plats för enkelriktade cykelbanor på båda sidorna av gatan. Dubbelriktade cykelbanor ökar risken för olyckor i korsningar vilket trafikkontoret vet, men tycks inte bry sig.


Varför denna dubbelriktade cykelbana? Här hade det funnits plats för enkelriktade cykelbanor på båda sidorna.

Bo Dellensten

2015-08-18






Kommentarer

2015-09-21 - 07:59:33
Det vore intressant att kolla upp stolpen mitt i cykelvägen. Kan kommunen göras rättsligt ansvarig för framkallande av fara? Vilka inom förvaltningen har kvalitetsinspekterat installationen? Vilka är ansvariga för att stolpen fortfarande står kvar?
Krister Spolander / Stockholm

Kommentera krönikan
Din kommentar:
Epost:
Namn:
Ort:
Säkerhetsfråga: Vad blir fem och fjorton tillsammans?
Svara här:
 
Vi visar ej din epost på hemsidan.
Alla kommentarer granskas av oss innan de publiceras.