Cykelguiden - Regionala cykelplanen ett luftslott - det finns inga pengar

<< Krönikor

Regionala cykelplanen ett luftslott - det finns inga pengar

Den regionala cykelplanen som antagits av trafikverket och länsstyrelsen är inte finansierad. Den består av ett stort antal delprojekt. Vissa är finansierade, d v s medel är anslagna. Ett stort antal delprojekt är dock ofinansierade. I sin helhet är alltså cykelplanen ett luftslott.

I föregående krönika berättade jag om att äntligen skulle den regionala cykelplanen förverkligas. Den ursprungliga planen som påbörjades 1996 och var färdig i början på 2000-talet genomfördes aldrig till fullo. För några år sedan tog Trafikverket initiativ till att revidera planen och nu har alltså den nya planen antagits.

När jag intervjuade Ebba Larsson på Trafikverket angående den nya planen ifrågasatte jag om den verkligen skulle komma att byggas - den förra planen stannade ju i viktiga delar på papperet. Ebba Larsson hävdade dock att den här gången fanns det pengar. Planen var finansierad.

Det visade sig vara en sanning med modifikation. Så här skriver Ebba Larsson i ett mail:

Det finns vissa öronmärkta pengar, men ännu inte till allt. De 2,3 miljarderna är inte en enskild satsning. Som det står på projektets hemsida: ”Cykelplanen har i sig inga medel för utbyggnad av cykelvägar. Föreslagna åtgärder måste i särskild ordning finansieras på samma sätt som andra förslag på förbättringar av länets transportsystem, vilket gäller både stat och kommuner. Planen är därför ett viktigt underlag till Nationell plan för infrastruktur och länsplan för infrastruktur som finansierar statens cykelvägar, samt kommunala budgetar som finansierar kommunens cykelvägar.”

Då är vi alltså tillbaka på ruta ett. Planen finns men pengarna är än så länge bara fagra löften. Med tanke på tidigare erfarenheter från cykelplaners krock med verkligheten så är det långt ifrån säkert att den här planen kommer att förverkligas i sin helhet. I varje fall finns det anledning att tro att den inte kommer att vara färdig år 2030.

Bilister ska vara glada för att politiker inte behandlar bilprojekt som de behandlar cykelprojekt. Då skulle Essingeleden ha slutat i ett sandtag och Västerbron skulle ha avbrutits halvvägs över Riddarfjärden.

Stockholm 21/2/2014

Bo Dellensten


Kommentarer

Kommentera krönikan
Din kommentar:
Epost:
Namn:
Ort:
Säkerhetsfråga: Vad blir fem och fjorton tillsammans?
Svara här:
 
Vi visar ej din epost på hemsidan.
Alla kommentarer granskas av oss innan de publiceras.