Cykelguiden - Cykla i Paris!

<< Krönikor

Cykla i Paris!

Cykla i Paris!

Det började som så ofta i Paris med en tunnelbanestrejk. Metron stod stilla i veckor och det gjorde de enorma och växande bilköerna också. De enda som tog sig fram i de stillastående köerna var cyklisterna.

Parisarna fattade snabbt galoppen och cykelbutikerna tömdes på sina lager av cyklar. Så småningom tog strejken slut, men parisarna hade upptäckt att cykeln är inte bara ett sportredskap för söndagsturer med polarna. Cykeln är ett alternativ till bilen och metron.
Den minnesvärda strejken som tömde cykelbutikerna inträffade i början av 90-talet. Sedan dess har Paris politiker börjat planera för ökad cykling.

Det har gett resultat. I dag finns det cykelbanor utmed de stora boulevarderna. Cykelbanorna är visserligen anorektiska som Stockholms, men de finns. Dessutom är framkomligheten ganska bra för cykelbanorna dras ofta innanför rödljusen vid övergångsställen och vid mindre gatukorsningar.


Smal cykelbana, men den passerar övergångsställe och liten korsning utan rödljus.

Sommaren 2007 installerades 20 000 lånecyklar på 1800 platser i Paris. Vélolib som de kallas har blivit en succé. Man behöver alltså inte ha med sig en egen cykel för att cykla i Paris - det är bara att låna en Vélolib.
Konkurrensen om utrymmet är dock stort och fotgängare promenerar sorglöst på de smala cykelbanorna, men när man plingar med ringklockan kliver de snällt åt sidan med ett urskuldande:
-Oh, excusez-moi!


Det är aldrig långt till en velolib.

För den cykelovane är de stora platserna typ Place de la République, Place de la Bastille för att inte tala om Place Concorde och Place de l’Etoile riktiga prövningar. Där finns inga cykelfält eller cykelfiler utan där får man kasta sig ut i trafikhavet och bana sig väg mellan bilar, bussar, skotrar, MC och andra cyklister.

Förutom att det är roligt att cykla i Paris så är det praktiskt och man får se mer av stan. Paris är kompakt, det är en riktig stenstad, men avstånden mellan de olika stadsdelarna är så stora att man ofta måste åka tunnelbana - gå under jorden med andra ord. På cykeln kommer man in på gator och kvarter dit man vanligen inte kommer med metron om man inte har ett direkt ärende dit.

När man cyklar kan man inte annat än förundras över bilisterna som ofta sitter helt fast i långa bilköer på de mindre gatorna som Paris är genomkorsat av. Man njuter dubbelt av cykelturen när man kryssar mellan de stillastående bilarna som blockerar varandra i sin iver att ta sig fram.


I Paris tillåts cyklister ofta åka mot enkelriktat vilket ökar framkomligheten.

De ökade möjligheterna att ta sig fram på cykel i Paris har bokutgivarna nappat på. Det finns flera guideböcker om intressanta cykelturer i Paris och dessutom finns det en liten Parisguide där cykelbanorna är utmärkta.
Att ta med sig cykeln i Metron är ingen bra idé, inte ens med en hopfällbar cykel eftersom Paris tunnelbana är gammal och omodern. På vissa stationer får man trava trappa upp och trappa ner, gå hundratals meter i långa korridorer och då blir även en lätt, hopfällbar cykel en börda.

På lokaltågen får man däremot ta med sig cykeln gratis, det finns särskilda utrymmen för cyklar och barnvagnar.

Lånecyklarna kan man låna med hjälp av ett kreditkort. Det kostar en euro per dag att utnyttja cyklarna. Första halvtimmen är gratis därefter får man betala och varje halvtimme blir dyrare. Idén med lånecyklarna är alltså att de ska användas intensivt och inte stå oanvända medan den som lånat cykeln sitter på krogen. Man kan dock låna cyklar gratis en hel dag om man bara lämnar in cykeln på en station varje halvtimme och tar ut en ny.

2011-06-09
Bo Dellensten


Kommentarer

Kommentera krönikan
Din kommentar:
Epost:
Namn:
Ort:
Säkerhetsfråga: Vad blir tjugoett och elva tillsammans?
Svara här:
 
Vi visar ej din epost på hemsidan.
Alla kommentarer granskas av oss innan de publiceras.