Cykelguiden - Stockholmspolisen jagar cyklister - igen

<< Krönikor

Stockholmspolisen jagar cyklister - igen

Stockholmspolisen ska öka kontrollen av Stockholms cyklister. Enligt chefen för trafikpolisen i City, C-G Wrangel, kör cyklisterna mot rött, de kör mot enkelriktat, de kör på trottoarer, och de stannar inte för fotgängare vid övergångsställen. Allt enligt lokaltidningen Mitt i Östermalm (10 maj 2011).

Allt detta är sant. Många cyklister bryter mot många regler. Problemet är att alla trafikanter i Stockholm bryter mot trafikreglerna och cyklisterna är inte de farligaste.

Bilisterna med yrkesbilisterna i spetsen bryter ständigt mot trafikreglerna. De kör för fort, de kör över heldragna linjer och gör u-svängar där det är förbjudet, de kör på cykelfält, stannar i cykelfält, parkerar i cykelfält och de parkerar på cykelbanor. Bilister i allmänhet i Stockholm ökar farten när det blir gult i stället för att stanna och de använder inte sina blinkers. Allt detta pågår året runt utan att herr Wrangel finner det påkallat att starta speciella kampanjer mot bilisternas regelbrott.

De stackars fotgängarna är alltid arga på cyklister, det framgår av många arga insändare. Själva går stockholmarna alltid mot rött och om det kommer en ensam cyklist körande mot grönt så får han vackert sakta farten - fotgängarna först. Det är visserligen förbjudet att gå mot rött men fotgängarna bötfälls inte och därav drar de slutsatsen att de kan gå mot rött som de behagar. Om en cyklist kör mot rött i samma läge som de själva går mot rött blir de dock upprörda och ropar på polis.

Stockholmarna älskar cykelbanor. I varje fall går de lika gärna på cykelbanan som på den parallella trottoaren och flyttar motvilligt på sig när cyklister vill komma fram.

Man ska inte cykla mot rött och man ska inte cykla på trottoarer. Men när cykelbanan är blockerad av en bil, och det är inte ovanligt, har cyklisten att välja mellan att köra ut i körbanan, vilket är förbjudet och livsfarligt, eller att köra upp på trottoaren vilket också är förbjudet men inte livsfarligt, vare sig för cyklisten eller fotgängarna.

Om herr Wrangel tror att cyklisterna är Stockholms största trafikproblem så borde han studera trafikolycksfallsstatistiken så kommer han förhoppningsvis att förstå att det finns farligare fordon och fordonsförare i Stockholm än cyklar och cyklister.

Om han vill bättre förstå cyklisternas beteende så ska han sätta sig på en cykel och trampa ut i Stockholmstrafiken - om han vågar.

Bo Dellensten

10 maj 2011


Kommentarer

Kommentera krönikan
Din kommentar:
Epost:
Namn:
Ort:
Säkerhetsfråga: Vad blir sjutton och tolv tillsammans?
Svara här:
 
Vi visar ej din epost på hemsidan.
Alla kommentarer granskas av oss innan de publiceras.