Cykelguiden - SJ vill inte ha cyklar på tåg

<< Krönikor

SJ vill inte ha cyklar på tåg

SJ motiverar ofta förbudet mot cykel på tåg med att man inte har tåg som kan transportera cyklar. På en rad regionala sträckor kör dock SJ så kallade dubbeldäckare, X40-tåg. Dessa tåg inte bara kan ta cyklar, de är byggda för att ta cyklar, barnvagnar och liknande skrymmande bagage.


På X40-tågen finns det plats för cyklar men de är bannlysta. På cykelplatsen finns en diskret barnvagnssymbol som anger vad platsen ska användas till.

Trots det tillåter inte SJ cyklar på dessa tåg. Det är ingen slump, ingen tillfällighet, inte något förbiseende från SJ:s sida utan ett utslag av SJ:s cykelfientliga policy.

Enligt chefen för SJ Regionaltrafik, Jan Kyrk, så vill inte SJ ha cyklar på sina regionaltåg av tre skäl.

"Till skillnad från t ex barnvagnar och rullstolar så används cykeln inte under själva tågresan" skriver Jan Kyrk i ett brev till Cykelguiden.

Det kan väl diskuteras om barnvagnar används under själva resan. De flesta föräldrar tar nog upp sina telningar ur barnvagnen när de väl kommit ombord. Och resväskorna som man fortfarande får ta med på SJ:s tåg, används de under resan? Man kan ju inte låta bli att undra om Jan Kyrk skulle tycka att det vore mer motiverat att tillåta cyklar på tåg ifall folk använde cyklarna under själva resan?

För det andra skulle tågen försenas om resenärerna tilläts ta med cyklar på tåg, enligt Jan Kyrk.

SJ:s tåg är ofta försenade men eftersom cyklar inte tillåts ombord är det inte resenärer med cyklar som är problemet. Om resenärer med cyklar skulle försena tågen så borde Öresundstågen, Mittnabotåget och Skånetrafikens tåg ständigt vara försenade, men några sådana problem har inte rapporterats.

Till sist oroar sig Jan Kyrk för resenärernas kläder. Det är enligt Jan Kyrk stor risk att resenärerna kommer att smutsa ner sig om de kommer i kontakt med en cykel på tåget.

Allt detta är uppenbara undanflykter. SJ:s chef för regionaltrafiken talar inte som en serviceinriktad affärsman utan som en ämbetsman på ett statligt ämbetsverk som bättre än folket självt vet folkets bästa.

Jan Kyrk tycker att resenärerna ska lämna cykeln när de tar tåget och hyra en cykel när de kommer fram. Att en resenär vill ta med sin egen cykel är för Jan Kyrk en främmande tanke. Han vet vilka behov resenärerna har.

Men Jan Kyrk har fel, han vet inte vilka behov och önskemål resenärerna har.

Banverket har låtit göra en undersökning bland tågresenärer av intresset för att ta med sig cykeln på tåg.

Och intresset är stort. Drygt 90 procent av alla tillfrågade vill kunna ha den möjligheten.

– Resultatet av undersökningen är väldigt positivt för idén att man ska kunna ta med sig cykeln på tåget. Majoriteten av de tillfrågade vill själva kunna ta ombord cykeln på tåget, och hälften är beredda att betala för att ta med cykeln på tåget om priset är lågt, säger Elina Brodén vid Högskolan Dalarna.

Det egendomliga i situationen är att SJ inte är ett privatägt, profithungrigt rövarbolag med vinstmaximering som högsta och enda princip utan ett helägt statligt bolag.

I den senaste infrastrukturpropositionen står det att möjligheten att ta med cykel på tåg är bristfällig och att det måste bli bättre. Regeringen vill främja cykling som ett led i arbetet på att skapa ett hållbart samhälle. Enligt regeringens bedömning är det angeläget att kombinationen tåg och cykel underlättas.

Regeringen och SJ är alltså på kollisionskurs i frågan om cykel på tåg.

Menar regeringen allvar med sin satsning på det hållbara samhället så kommer Jan Kyrk och SJ att få smäll på fingrarna.

Om SJ tillåts fortsätta att nonchalera cyklisterna så får vi ett kvitto på att regeringens miljövänliga ambitioner bara är tomt prat.

Bo Dellensten

090527



Kommentarer

2009-05-31 - 18:55:32
I övriga Europa är det i de flesta fall möjligt. I Polen fanns en speciell cykelavdelning på tåget med möjlighet att fästa cykeln i en särskild anordning längs väggen. Det fanns plats för ett tiotal cyklar. Ska man döma av svenska tågs djurkupéer så väntar jag mig dock inte mycket av cykel på tåg.
erik forsgren / lidingö

2009-06-03 - 08:45:11
Här i Thailand så är första vagnen på de flesta tåg en vagn där man kan skicka med en cykel eller annat bagage som är otympligt för en mindre summa pengar.
Otto Ernvik / Chiang Mai

2009-06-07 - 06:03:13
Det enda förhållande som skulle kunna innebära en öppning i cykelfrågan vore att SJ förlorar sitt monopol och får konkurrens från andra internationella transportföretag. Vad säger den sittande regeringen om saken?
erik forsgren / lidingö

2009-07-18 - 15:25:43
Innan bolagiseringen av SJ kunde man polletera sin cykel, kostade ca 250 kr år 2000, går ej att göra idag, likaså kunde man polletera sitt bagage, ej heller det är möjligt idag, det statliga affärsdrivande verket SJ var alltså avsevärt mer folkvänligt än nya gröna SJ.
Givetvis borde SJ avsätta en vagn i varje tåg för resenärer med särskilda önskemål (till skillnad från särskilda behov) alltså för de som vill ta med sin cykel, hund, moped, IKEA-paket etc på tåget.
Simon ÅSlund / Uppsala

2009-07-19 - 23:33:47
Enligt SJ:s hemsida får man ta med sig så mycket bagage som man kan bära. Det är alltså bara att packa in cykeln i en väska. En väska tillverkar man snabbt på perrongen av en billig presenning och silvertejp. Man får argumentera lite med konduktören men de kan inte neka en.

Annars finns det riktiga cykeltransportväskor att köpa från t.ex. www.cyclecomponents.com eller www.bikabag.de. Jag köpte en för ett tag sedan och tar sedan dess tagit med cykeln både på tåg och bussar utan några som helst problem.

Viktor / Göteborg

2009-07-23 - 22:16:28
Jag tog med cykel på X2000 Stockholm-Lund t o r, i vagn sex där det finns gott om plats. Jag tog ett gammalt påslakan och trädde över cykeln. Den första konduktören på tåget var lite irriterad och menade att reglerna förbjöd så stort bagage. Var gränsen för storleken gick var dock lite oklart. Men det skulle kunna placeras så att det inte var i vägen. Vilken väl min cykel i och för sig inte riktigt var (det är ju en bedömingsfråga och beror ju rätt mycket på hur mycket annat bagage det var, det var dagen innan midsommar). Påvägen tillbaka kommenterade konduktören inte ens att cykeln stod där i sitt blommiga påslakan. Så nog går det att ta med cykel...
Öjvind Diderichsen / Hägersten, Stockholm

2010-04-28 - 15:16:24
Bra artikel, det är ju klart man ska kunna ta med cykeln på tåget. Men samtidigt vill man ju inte riskera att bli nekad, klurigt.
Peter / Svansjö

2012-08-22 - 14:27:05
Det sägs att man ska cykla, för miljöns skull. Då är det väl rimligt att man skall kunna få ta med sig sin cykel på tåget, emellan städerna, så man kan cykla i staden man kommer till. (SJ pratar om att man ska ta tåget för miljöns skull, då borde cykeln ingå i det konceptet!!!)
Lotta / Stockholm

2013-07-01 - 01:07:31
SJ må vara statligt ägt, men det har ändock sedan bolagisering som enda princip att att maximera vinsten.. SJ har inte längre som uppdrag att tillhandahålla så bra och billiga resor som möjligt, allt ska numera ske på "marknadens" villkor, och i Sverige ser inte "marknaden" vari vinsten skulle ligga i att tillåta cyklar på tågen. Det är samma med många aspekter av dagens samhälle: underhåll av järnväg exempelvis, företagen som anlitas för att underhålla den ser ingen vinst i att göra ett jota mer än vad kontraktet specificerar.
Niklas / Stockholm

Kommentera krönikan
Din kommentar:
Epost:
Namn:
Ort:
Säkerhetsfråga: Vad blir fjorton och fjorton tillsammans?
Svara här:
 
Vi visar ej din epost på hemsidan.
Alla kommentarer granskas av oss innan de publiceras.