Cykelguiden - Cykelturism

Cykelturism

Cykelturism

Cykelutflykter
Planera cykelsemestern
Cykelcamping
Färdiga cykelpaket
Cykelresor utomlands
Trimma cykeln


Cykelutflykter


Den enklaste formen av cykelturism är cykelutflykten. Den kräver inte mycket planering.



Det skadar dock inte att ta med sig en pump och de verktyg som krävs för att laga en punktering. Dessutom ska man ha med sig en vattenflaska och lite reservbränsle i form av en påse med nötter, mandel och russin. Att åka på cykelutflykt kräver ingen speciell cykel. Vilken trafiksäker cykel som helst med välpumpade däck duger.




<
Tillbaka till toppen


Planera cykelsemestern


Att cykla på semestern är mycket angenämt om man planerar resan med omsorg. Alla vägar är nämligen inte lämpade för cykelturism. Motorvägar är förbjudna och 90-vägar är livsfarliga. Så kallade vajervägar är inte bara farliga för cyklister, de är dessutom skrämmande. Tyvärr är det faktiskt mycket farligare att cykla på landsväg än inne i tätort eftersom man tvingas att cykla bland bilar som kör i 70 - 100 km/h. För att göra sig så synlig som möjligt bör man bära en skarpfärgad reflexväst vid cykling på landsväg.




Det går dock att cykla på landsväg relativt säkert om man väljer rätt väg. Man bör definitivt undvika att åka på högtrafikerade vägar. De enda vägar som är acceptabla för cykelturism är lågtrafikerade vägar där maxhastigheten är 70 km/h. Dessbättre finns det ganska gott om lågtrafikerade vägar i södra och mellersta Sverige.

Ett oumbärligt hjälpmedel vid planeringen är en karta. Kartan bör vara så detaljerad att den visar småvägar.

Vid planeringen av cykelsemestern ska man inte ta till för långa dagsetapper. När man cykelsemestrar kan man inte åka lika fort som när man cyklar utan bagage. Dessutom går det åt en hel del tid till att proviantera, leta logi och matställen. Om man har med sig barn på cykelsemestern måste man naturligtvis ta hänsyn till deras uthållighet.

Om man vill övernatta på hotell, pensionat eller vandarhem bör man ha en viss framförhållning. Cyklar man under högsäsongen är det risk för att det är fullt på vandrarhemmet när man kommer fram.




Den som vill ha koll på resan från A till Ö bokar naturligtvis varenda övernattning redan hemifrån, men det lämnar inget utrymme för improvisation. Att börja dagen med att ringa till vandrarhemmet/hotellet på kvällens tänkta övernattningsställe är dock ingen dum idé.

Den som övernattar på vandrarhem/hotell kan åka med ganska lätt packning, i varje fall sommartid. Lämpliga cykelkläder, baddräkt, nån varm tröja och en vindjacka, lite ombyteskläder och regnställ är vad som behövs.




För att kunna laga smärre reparationer under vägen bör man ha med sig en mindre uppsättning cykelverktyg, laglappar, reservslang och pump. Dessutom kan man gärna ha med sig lite skruvar och låsmuttrar i rätt dimension. Under en längre cykeltur ökar risken för att skruvar och muttrar skakar loss.




Packningen ska man helst ha i cykelväskor som placeras lågt på bakpakethållaren. Har man mycket packning kan man placera två cykelväskor på en låg främre pakethållare.

Värdesaker och kamera kan man gärna ha i en speciell axelremsväska som fästs på cykelns styre där man har den under ständig uppsikt. Där kan man med fördel förvara snabbproviant i form av nötter, mandlar och russin som är bra att ha lätt till hands när tröttheten sätter in. Styrväskan ska vara lätt att ta av och på och ska aldrig lämnas på cykeln utan tillsyn.

Eftersom man inte brukar få ta in cykeln på vandarhem och hotel så bör man ha med sig extralås så man kan låsa fast cykeln vid något fast föremål över natten.

På cykelsemestern kan man åka på en vanlig enväxlad standardcykel. Det gjorde våra far- och morföräldrar och det gick bra, trots att de cyklade på grusvägar och ofta med en resväska på pakethållaren. De hade dock inget alternativ. Dagens moderna växelcyklar fanns inte att tillgå. Den lättviktsutrustning i form av speciella cykelväskor och lätta starka pakethållare av aluminium fanns inte heller. Då var cyklar och cykelutrustning starka och robusta, men ack så tunga.

Den som ger sig iväg på en längre cykelfärd i dag gör klokt i att använda en modern, lätt cykel med många växlar. En hybridcykel med 24 eller 27 växlar är ett utmärkt alternativ.

Tillbaka till toppen



Cykelcamping


Cykelcamping ger cykelturisten en maximal frihet i Sverige tack vare allemansrätten. Man får en oerhört stor frihet i valet av övernattningsplatser. Även utomlands får man stor frihet även om man där, i varje fall i princiip, måste be om lov för att få sätta upp tältet. Cykelcampare som ber om tillstånd att sätta upp sitt tält utomlands möts ofta med stor gästfrihet och frånvaron av allemansrätt brukar inte vara något problem.

När man packar inför cykelcampingen bör man vara mycket restriktiv. Allt som kan vara bra att ha bör lämnas hemma. Endast det som är oumbärligt ska packas ner. Varje överflödigt kilo i packningen känns i varje uppförsbacke. Det som lämnats hemma och som efter några dagar upplevs som oumbärligt brukar vara lätt att komplettera.

Vid valet av utrustning bör man också vara uppmärksam på prylarnas vikt. Här gäller det att alltid välja det lättaste alternativet. Lättviktstält, sommarsovsäck (förutsatt att du inte ska cykla till nordpolen, men det räknas inte som semester utan som expedition) och lätt liggunderlag. Vill man laga varm mat under resans gång måste man ta med ett campingkök. Det finns ett stort urval av lättviktskök i specialbutiker för friluftsliv.

Även matförrådet bör vara lätt. Lätt färdkost kan man köpa i vanliga butiker i form av soppor på påse som rörs ut i vatten och i frystorkad mat som finns i specialaffärer. Trevligast är det dock att proviantera för en dag i taget under resans gång. Då kan man äta varm god mat av färska råvaror varje kväll.




Med tält, liggunderlag och sovsäck i packningen räcker det inte med att ha en bakre pakethållare. Läggar man all packning bak blir cykeln baktung och styrningen påverkas negativt. Skaffa en frampakethållare som monteras på framgaffeln, en så kallad low rider. På frampakethållaren placeras två lika stora väskor som med innehåll bör vara lika tunga så inte styrningen påverkas i onödan.





En cykel som ska orka bära campingutrustning och cyklist måste vara robust och i gott skick. Eftersom cykeln med packning kommer att bli ganska tung är det viktigt att man har många och låga utväxlingar på cykeln. En hybridcykel med 24 eller 27 växlar är ett bra val. Vid behov kan man sätta på extra kraftiga däck. 37 eller 40 mm breda kvalitetsdäck med inbyggt punkteringsskydd är en god investering inför cykelsemestern.


Tillbaka till toppen



Färdiga cykelpaket


Vill man åka på cykelsemester men slippa planeringen inför resan så kan man köpa ett färdigt cykelpaket. Det finns individuella cykelpaket där man cyklar själv mellan förbokade övernattningsställen med förbokade måltider och det finns gruppresor.

De individuella resepaketen innebär att man cyklar själv, som regel på egen cykel och man väljer väg helt efter eget huvud. Man bestämmer även tempot. Däremot är övernattningsställena fastställda och utrymmet för improvisationer är begränsat. Fördelen är att man alltid är garanterad tak över huvudet och en varm måltid vid dukat bord morgon och kväll.

Det finns flera arrangörer som ordnar gruppresor på cykel med färdigplanerade rutter, där man åker mellan förbokade övernattningsställen med halvpension. I vissa fall åker man på egen cykel, i andra fall håller arrangören med cyklar. Det enda man som cyklist behöver planera är den egna packningen. Ofta håller arrangören med en följebil som kör packningen mellan övernattningsställena.

Gruppresorna är utmärkta för dem som vill koppla av från all form av planering och som dessutom tycker att det är trevligt att ha sällskap under cyklingen och på övernattningsställena. Nackdelen är att man inte kan improvisera, utan är bunden till den förbestämda rutten. Däremot kan man som regel själv bestämma sitt tempo och själv välja färdväg
mellan övernattningsställena.

Gruppresor på cykel ordnas företrädesvis till utlandet. Det finns specialister på gruppcykelresor som ordnar resor till Italien, Frankrike och Grekland för att nämna några populära områden för cykelresor.
Resan till utgångspunkten sker vanligen med flyg och ingår i paketet.

<
Tillbaka till toppen



Cykelresor utomlands







Man kan naturligtvis ordna sin egen cykelresa utomlands. Det kräver mer och annorlunda planering men i globaliseringens tid och med internets hjälp är det inte särskilt svårt.

Med hjälp av Google maps kan man grovplanera cykelsemestern hemma vid datorn. Man kan lätt lägga upp realistiska rutter med programmets hjälp. Detaljerade papperskartor över området man ska cykla i kan man vänta med att köpa till dess att man nått resmålet. Där är urvalet av kartor större och priserna lägre.

På internet kan man söka upp de preliminära övernattningsorterna och kolla prisnivån på hotell och andra övernattningsmöjligheter som bed and breakfast, pensionat och campingplatser.

Man ska dock göra klart för sig att cykelsemester i länderna runt Medelhavet under juli och augusti inte är att rekommendera. I juli och augusti är stränderna kring Medelhavet absolut fullsmockade och detsamma gäller vägarna. Bilisterna är överhettade och överstressade och cykling är i det läget en definitiv högriskaktivitet. Rent allmänt är semester nere på kontinenten något man bör undvika under perioden 15 juli till sista augusti. Under den perioden är praktiskt taget hela Europa ute på semester och konkurrensen om övernattningsställen och vägutrymme är maximalt.

Samma länder är däremot förträffliga cykelsemesterresemål i maj, juni och september. Då är det utomordentligt trevligt att cykelsemestra nere i Europa. Det är närmare mellan övernattningsmöjligheter och matställen än i Sverige. Vägnätet är rikt förgrenat och det är lätt att hitta lågtrafikerade vägar. I och med att euron har införts som gemensam valuta nere på kontinenten har det ytterligare förenklat resandet på egen hand.

För den som tycker att bad och cykling är en bra kombination är september en mycket trevlig semestermånad för cyklister nere på kontinenten. Då är vattnet fortfarande varmt, den värsta värmeböljan har dragit förbi och trängseln på vägar och plager har minskat.

Till utgångspunkten för cykelsemestern tar man sig enklast med flyg. Under många år har det mer miljövänliga tåget inte varit en praktisk möjlighet för svenskar. SJ tar inte cyklar på sina tåg om de inte är emballerade som paket. Om man bor på sträckan Göteborg-Köpenhamn eller linjen Kalmar-Köpenhamn får man ta med sig cykeln på tåget eftersom dessa tåg körs i samverkan med danskarna som är mer cykelvänliga. Har man väl kommit till Danmark så kan man ta med cykeln på tåg över hela Europa om än inte på alla tåg.

De flesta flygföretag tillåter att man tar med cykeln på flyget. Kostnaden är klart lägre än vad det kostar att hyra en cykel på resmålet. I regel kräver flygföretagen att man släpper ut luften ur däcken, att man vrider styret så cykeln blir platt och att man tar bort pedalerna.

Observera att du måste packa ner cykelverktygen i det bagage som checkas in. Om du har verktygen i handbagaget är det risk att de tas om hand i säkerhetskontrollen eftersom de sannolikt kommer att betraktas som potentiella mordredskap.

Det är klokt att emballera cykeln genom att sätta bubbelplast runt ramen för att skydda den mot repor. Bakväxeln som är ömtålig och sitter i ett utsatt läge kan man lossa från sitt fäste men låta hänga på kedjan utan att lossa växelvajern. Linda bubbelplats runt växeln. När växeln inte längre är fast monterad är risken mindre att den skadas under transporten.


Ett alternativ är att emballera cykeln med hjälp av gladpack. Ta med en extra rulle inför hemresan.

Ta gärna bilder av cykeln före resan så att du kan bevisa för flygföretaget vilket skick cykeln var i före resan om det skulle uppstå skador. När du tar emot cykeln vid ankomsten ska du omedelbart ta bort emballaget, montera bakväxeln, pumpa däcken och kontrollera att cykeln fungerar tillfredsställande. Har cykeln skadats så ska du omedelbart göra en reklamation innan du lämnar flygplatsen. Fotografera skadorna för att ha som bevis om det skulle uppstå en tvist om skadans omfattning och ersättningen.

Om det uppstått skador som kräver reparation för att göra cykeln användbar så är det bara att uppsöka en reparatör och låta reparera den. Begär ett specificerat, läsbart kvitto av reparatören och kräv ersättning från flygbolaget vid hemkomsten. Cyklar behandlas ofta vårdslöst av flygplatspersonal, men som regel kommer de fram användbara om än lite repade.

Att cykla iväg från själva flygplatsen kan vara besvärligt. Ofta är det svårt att hitta annat än motorvägar till och från flygplatser. Saknas det bra cykelvägar så kan man som regel ta med cykeln på flygbussen eller det tåg som trafikerar flygplatsen. På kontinenten är man i regel långt mer förstående för cyklisters behov än man är i Sverige.



På kontinenten är cyklar välkomna på tåg.

Möjligheten att ta med cykeln på tåg nere på kontinenten är till stor glädje. Ibland vill man under en cykelsemster utforska flera olika regioner som ligger relativt långt från varandra. Då kan man tillbringa ena veckan i en region, ta tåget till nästa och cykla runt där för att slutligen ta tåget till den plats varifrån man ska flyga tillbaka till Sverige. Även ur det perspektivet är cykling på kontinenten ett lockande alternativ.


<
Tillbaka till toppen


Trimma cykeln



Lika viktigt som valet av cykel är att cykeln är i gott skick. I god tid före avfärden bör man se över cykeln. Slitna däck bör bytas ut. Kosta på dig kvalitetsdäck med punkteringsskydd - såna finns hos välsorterade cykelhandlare. Vinda och orunda hjul bör riktas och brutna ekrar ersättas.

Är kedjan utsliten ska den bytas tillsammans med bakkransen. En kedja slits och töjs ut. Testa kedjans skick genom att dra framåt i en kedjelänk i position klocka 3 på främre största kedjehjulet. Om det uppstår en mer än millimeterstor glipa mellan kedja och kedjehjul bör kedjan bytas. Är kedjan i gott skick räcker det med att olja den - olja dock med måtta.

Efterdra alla skruvar och muttrar, men dra med känsla så du inte drar sönder skruvar och muttrar. Rostiga skruvar och muttrar bör bytas mot rostfria. Byt ut vanliga muttrar mot självlåsande muttrar, så kallade nylockmuttrar. Ha för säkerhets skull ett antal muttrar och skruvar i rätt dimension i reserv.

<
Tillbaka till toppen