Cykelguiden - Elcykeln – framtidens standardcykel

<< Artiklar & reportage

Elcykeln – framtidens standardcykel

Elcykeln – framtidens standardcykel

Elcyklar har haft svårt att slå igenom i Sverige, medan de sedan länge är stora i Tyskland och Nederländerna. I år har alla stora cykelmärken elcyklar på programmet. När konservativa Skeppshult utvecklar en elcykel så är det ett tydligt tecken på att elcyklarna håller på att bli rumsrena. Att Biltema, Clas Ohlson och Ikea börjar sälja elcyklar tyder på att elcyklar kommer att bli storsäljare.

Under de senaste 10-15 åren har cyklingen inte ökat i Sverige. Med undantag för Stockholm där cyklingen ökat under den perioden så visar den nationella statistiken att cyklingen inte ökar. Det är fortfarande bara cirka 9 procent av alla personresor som görs per cykel.

Trots att bilister dag efter dag blir sittande i köer på väg till jobbet, att det är dyrt och svårt att parkera och att man ofta blir försenad på grund av oförutsedda stopp i trafiken så föredrar väldigt många att åka bil till jobbet.

Skälen till att inte fler cyklar är flera. Ett av skälen är att det är för jobbigt. Man vill inte komma fram svettig. Många vill inte åka i sportkläder till jobbet utan i vanliga arbetskläder. Hoppet från bilens komfort och kravlöshet till den vanliga cykeln är för stor.

Med elcykel är det lättare att cykla. Man behöver inte kämpa i backar och motvind och man hamnar inte i bilköer utan kommer fram i tid utan att vara svettig. Väljer man en standardcykel med upprätt ställning kan man åka i vanliga kläder. Man måste inte spöka ut sig som om man tränar för Vätternrundan.

Man behöver inte heller känna sig som en miljöbov när man kör elcykel. En elcykel är visserligen inte lika miljövänlig som en vanlig cykel, men jämfört med en bil är en elcykel otroligt miljövänlig. Dessutom är den mycket billigare i inköp och drift än en bil. Trots allt är det nog inte elcykelns miljövänliga egenskaper och dess låga driftskostnader som kommer att göra den populär.

Det är helt enkelt roligt att åka elcykel. Det går fort och lätt och backar besegras med ett leende. Det är skönt att slippa trafikstressen och det är härligt att röra på sig. Man får dessutom så mycket motion som man vill. Man kan koppla ur motorn och trampa på som vanligt, eller utnyttja motorn till max för att göra det lätt för sig.

Det kommer säkert att ta tid innan elcykeln slår igenom på bred front i Sverige. När man ser på utvecklingen i Tyskland och Nederländerna är tendensen dock klar. Fler och fler kommer att skaffa sig en elcykel. Det går så mycket lättare och människan har av naturen en energisnål läggning. Att inte slösa med energi för att förflytta sig ligger i våra gener.

Elcyklar är i princip vanliga cyklar utrustade med en hjälpmotor. Den kan kopplas in när man behöver draghjälp och den kan kopplas ur när den inte behövs. Den hjälper dock bara till när man trampar. Trampar man inte så slår motorn ifrån automatiskt. Motorn hjälper dessutom bara till 25 km/timmen. När man passerar den hastigheten stängs motorn av.

Motorn drivs av ett uppladdningsbart batteri. Batteriets energiinnehåll varierar, men de flesta elcyklar har ett batteri som orkar med turer på 3 till 5 mil. Det förutsätter dock att man inte utnyttjar elmotorns kapacitet till max. Man kan själv ställa in hur mycket hjälp man vill ha och ju mer hjälp man tar av motorn, desto snabbare töms batteriet och måste laddas upp på nytt.

Elcyklar finns av alla möjliga typer, utformade som traditionella dam- och herrcyklar, som hybrider eller som terrängcyklar. Motorerna finns av tre typer, monterade i fram- eller bakhjul, eller vid vevpartiet.


Skeppshult nya elcykel har Shimano Steps motor med montering i vevpartiet och batteriet under pakethållaren. Cykeln kostar cirka 26 000 kr.


Monteringen vid vevpartiet är att föredra om cykeln ska användas i backig terräng eftersom det ger motorn större kraft. Nackdelen med den monteringen är att cyklarna blir dyrare.

Den som bor i måttligt kuperad terräng kan nöja sig med en billigare elcykel med motorn monterad i fram- eller bakhjul.


Nishikis elhybrid har motorn i bakhjulet och batteriet ligger dolt inne i diagonalröret.

Praktiskt taget alla moderna elcyklar har litium-jon-batterier. De bästa batterierna kan laddas upp 800 till 1000 gånger och har en livslängd på 4-5 år. Batterierna åldras och efter 4-5 år är de slut. Det är alltså angeläget att köpa en elcykel av ett etablerat fabrikat så att man kan lita på att det finns ersättningsbatterier när den första uppsättningen har kroknat.

Priserna på elcyklar varierar kraftigt. Det finns elcyklar med framhjulsdrift som kostar cirka 8 000 kr. Cyklar med motorn placerad i vevpartiet kostar cirka 15 000 och uppåt. De dyraste elcyklarna i Sverige kostar uppåt 40 000 kr.


Biltemas låpriscykel kostar 8 000 kr. Motorn sitter i framhjulet. Cykeln finns som både dam och herr, men bara i en storlek.

Bo Dellensten

2015-03-03












Kommentarer

Kommentera artikeln
Din kommentar:
Epost:
Namn:
Ort:
Säkerhetsfråga: Vad blir nio och fem tillsammans?
Svara här:
 
Vi visar ej din epost på hemsidan.
Alla kommentarer granskas av oss innan de publiceras.