Cykelguiden - Gocycle - en annorlunda cykel

<< Artiklar & reportage

Gocycle - en annorlunda cykel

Gocycle - en annorlunda cykel

Gocycle är en elegant elcykel. Den har halvstora hjul, BMX-dimension. Batteriet är dolt i ramen liksom alla kablar och vajrar. Kedjan är inkapslad i ramen. Motorn sitter som en liten bulle på höger sidas framhjul. Fram- och bakgaffel är enbenta. Man kan lossa båda hjulen vid en eventuell punka utan verktyg. Cykeln har fjädring på fram- och bakhjul. Lossar man hjulen och bakfjädringen kan cykeln vikas ihop. Enkelt och genialt.

Gocycle är inte bara en hopfällbar cykel som är utmärkt att cykla på. Det är en fullödig cykel som man kan fälla ihop vid behov. Den har elmotor som man kan koppla in i sega backar och i motvind, men den är så lätt att den kan cyklas utan motorhjälp. Cykeln väger komplett med motor, batteri och skärmar cirka 16 kg, d v s mindre än de flesta av dagens mest populära vardagscyklar - utan motor!

Ramen är gjord i formgjuten magnesium. Eftersom batteri, kablar och kedja ligger inuti ramen är de alltså skyddade från väder och vind. Ramen är helt slät och kan lätt göras ren med en trasa. Det innebär också att cyklisten inte riskerar att smutsa ner sig på någon oljig kedja.

Cykeln är treväxlad. Ett Shimanonav sitter i bakhjulet. Man växlar med hjälp av ett litet växelreglade på styret. När man stannar läggs lägsta växeln i automatiskt - man har alltså inga svårigheter att komma igång efter ett stopp.

Cykeln har hydrauliska skivbromsar som manövreras med bromshandtag - bromskablarna ligger dolda i ramen. Motorn driver på framhjulet så när motorn är inkopplad har cykeln tvåhjulsdrift.


Hjulen kan lossas utan verktyg med hjälp av tre hävarmar. Nav och bromsar sitter kvar på gaffel respektive ram.

Styrenheten kan programmeras för sportig, energisparande eller manuell körning. Inställningarna görs med en vanlig smartphone - en app följer med cykeln. Om man vill kan man alltså cykla utan motorhjälp och bara koppla in motorn med en lätt knapptryckning när man behöver hjälp.


Dioder på styret anger hastighet, hur mycket energi som finns kvar i batteriet, vilken växel som ligger i och vilket körmod som används.


Motorn är på lagstadgade 250 W och drivs med ett 22 volts batteri på 10,75 ampèretimmar. Litium-jon-batteriet innehåller alltså 236 wattimmar, vilket inte är så mycket. Enligt tillverkarens uppgifter räcker det till 4,5 - 5 mils körning.

Alla såna uppgifter ska tas med en nypa salt. Bor man i ett område med backig terräng och utnyttjar motorn till max så lär inte batteriet räcka mer än ett par mil. Eftersom Gocycle är en bra och lättrampad cykel så behöver en van cyklist inte använda motorn särskilt mycket och då kan batteriet räcka för turer på mer än 5 mil. Batteriet laddas på cirka 5 timmar. Enligt tillverkaren ska batteriet kunna laddas 500 till 600 gånger.


Om man tar bort hjulen och lossar bakfjädringen kan cykeln vikas ihop och transporteras i en väska.

Gocycle är ingen långfärdscykel utan en typisk stadscykel. Där räcker det lilla batteriet för de flesta. Den har vissa begränsningar. Man kan inte skjutsa barn på en Gocycle och cykeln tar bara 100 kg last, cyklist med bagage inräknat.

Den är inte heller någon laståsna. Pakethållaren som finns som tillbehör tål bara 10 kg – räcker för en datorväska, men inte för en säck potatis.

I standardutförande levereras den utan skärmar, pakethållare och parkeringsstöd. De finns dock som tillbehör liksom en väska som man kan förvara cykeln i vid resor med bil och tåg.

Cykeln tillverkas i en enda storlek som passar alla. Sadelramröret lutar kraftigt och ju kortare man är ju närmare styre och vevparti kommer man.

Den sofistikerade konstruktionen innebär rimligen att det inte är så lätt att laga eventuella fel på en Gocycle. Det gäller alltså att säljaren har kompetens att serva cykeln. Man ska inte köpa vare sig denna eller någon annan elcykel utan att försäkra sig om att säljaren har kompetent personal för att kunna utföra reparationer och att det finns nödvändiga reservdelar. Gocycle kan med hjälp av den medföljande appen kopplas till tillverkaren i England som kan felsöka cykeln via dator.

Med tanke på cykelns konstruktion så borde den inte vara så känslig för skador. Hjulen är liksom ramen gjutna i magnesium – det finns inga ekrar som kan lossna eller gå av eller utanpåliggande växelapparater som kan skadas eller krångla. Däcken är punkteringsskyddade, men skulle man drabbas av en punktering så är det lättare att laga på en Gocycle än en traditionell cykel.

Enda frågetecknet är elektronikens tillförlitlighet. Hur det står till med den saken får framtiden utvisa. Den senaste modellen har funnits på marknaden i ett par år så de värsta barnsjukdomarna borde vara upptäckta och åtgärdade.

Gocycle lanserades i sin första version år 2009, och år 2012 kom dagens modell Gocycle GR2. Under det halva decennium som gått sedan cykeln lanserades har den fått rader av priser och utmärkelser.

Gocycle har utvecklats av engelsmannen Richard Thorpe som arbetat som designer på McLaren. 

En Gocycle kostar cirka 30.000 kr. Mycket pengar för en cykel, men inte dyrare än många andra mycket tyngre elcyklar. Gocycle borde ha framtiden för sig.  

2014-11-24

Bo Dellensten


Kommentarer

Kommentera artikeln
Din kommentar:
Epost:
Namn:
Ort:
Säkerhetsfråga: Vad blir fjorton och åtta tillsammans?
Svara här:
 
Vi visar ej din epost på hemsidan.
Alla kommentarer granskas av oss innan de publiceras.