Cykelguiden - Den odödliga tantcykeln

<< Artiklar & reportage

Den odödliga tantcykeln

Den odödliga tantcykeln

Monark-Crescents populäraste modell, Karin, ser ut som en Hermes från 50-talet. Skillnaderna är att Karin har en ram av aluminium, frambroms och treväxlat baknav, i övrigt är cyklarna i stort sett identiska.

Den svenska tantcykeln verkar vara odödlig. Modellen har långt mer än 50 år på nacken men de äldsta har naturligtvis hamnat på cykelkyrkogården. Cykeln på bilden nedan verkar vara vid god vigör. Den är lite sliten och skamfilad, men rullar uppenbarligen fortfarande, cirka 50 år efter att den tillverkades.


Hermescykeln har cirka 50 år på nacken, men ser ut som den nytillverkade Karin, om man bortser från några mindre tekniska detaqljer.

Tantcykeln med sina vackert böjda ramrör är inget fartåk. Man sitter upprätt med maximalt luftmotstånd, men slipper att hänga på styret och får därför inte ont i axlar, händer eller nacke. Men ramkonstruktionen är inte idealisk i backar. Dess främsta kvalitet är att den har lågt insteg – bra för människor med begränsad rörlighet. Men tantcykeln har anhängare långt utanför de rörelsehindrades krets.

Den sportigare damcykeln med raka ramrör omfattas inte på samma sätt av folkets kärlek trots att den är en bättre cykel i så måtto att den är lättare och har en mer effektiv ram. I Monarks sortiment finns inte en enda damcykel med raka ramrör. På Crescentsidan finns det bara en vardagscykel med sportram, Rissa , en cykel med sjuväxlat baknav och fotbroms.


Rissa har sportram, 7-växlat baknav med fotbroms, men saknar dessbättre framkorg.

Men tantcykeln håller på att få svår konkurrens av en cykelmodell med ännu lägre insteg, exempelvis Monark Emma. Där har de två ramrören ersatts av ett enda tjockt rör. För att förstärka konstruktionen går det ett litet rör mellan det främre ramröret och sadelramröret. Instegshöjden blir på så sätt mycket låg.


Monark Emma har stor korg fram, bakpakethållare och bakväxelnav med fotbroms.

Samtliga damcyklar är försedda med en fast monterad framkorg. Produktchefen, Ulrik Bengtsson, hävdar att de kvinnliga cyklisterna vill ha korgar fram och då får de det. De manliga cyklisterna tycks inte vilja ha korg fram, i varje fall så har inte en enda herrcykel fast monterad korg.

Ulrik Bengtsson förnekar att framkorgar skulle utgöra en säkerhetsrisk. Man gör medvetet korgarna så stora att de ska rymma en kasse med mat. Av cykelutbudet att döma är det fortfarande kvinnorna som handlar hem maten.

Monark och Crescent ingår i Cycleurope, en koncern som tillverkar och distribuerar cyklar i Sverige, Norge, Danmark, Frankrike och Italien. Crescent är paradmärket i Sverige.

Ulrik Bengtsson förklarar att Cycleurope är ett modernt företag. I Varberg där man förr tillverkade cyklar från rör till färdig cykel, lackerar man idag ramar som tillverkats i Folkreplubliken Kina. Av importerade ramar och cykeldelar monteras de kompletta cyklarna i Varberg. Ulrik Bengtsson menar att cyklarna är svenska på samma sätt som Volvobilar är svenska. Det är i Varberg cyklarna formges och det är bara tillverkningen som läggs ut på underleverantörer.

Monark-Crescent är marknadsledande i Sverige. Årligen tillverkas mellan 100 000 och 120 000 cyklar. Totalt säljs årligen cirka 500 000 cyklar i Sverige – var femte cykel som säljs kommer alltså från Varberg.

Cycleurope har rimligen resurser att lägga tid och kraft på att utveckla sina cyklar. De sägs vara tillverkade för svenska förhållanden, men de är anmärkningsvärt lika andra cyklar på den svenska marknaden.

De skiljer sig dock från koncernens franska cyklar. Franska damcyklar har inte några korgar på framstyret. Frankrike är kanske ett mer jämställt land än Sverige.


Crescents franska systerföretag, Peugeot, har en cykel med 7-växlat baknav från Shimano, men utan fotbroms och utan styrkorg - cykeln har handmanövrerade fälgbromsar.

Koncernens franska cyklar skiljer sig från de svenska på ett annat sätt. De franska cyklarna har nästan genomgående handbroms fram och bak. Det är ett fåtal modeller som har fotbroms. Fotbroms är sämre ur säkerhetssynpunkt än handbromsar.

Med fotbroms har man i praktiken bara två lägen på ett pedalvarv som man kan bromsa med full kraft. Med handbromsar kan man trampa samtidigt som man har händerna i beredskapsläge på bromshandtagen. Man kan alltså agera blixtsnabbt i ett krisläge.

Svenska cyklister vill ha fotbroms och navväxel på sina cyklar av gammal vana. Men dåliga vanor kan brytas om man blir medveten om riskerna med de dåliga vanorna. Tyvärr är den svenska cykelbranschen inte intresserad av säkerhetsfrågor. Man monterar fasta korgar fram på cyklarna och man levererar cyklar med fotbroms fastän handbroms är bättre. Man erbjuder inte ens kunderna valet mellan handbroms och fotbroms på cyklar med navväxel.

För valmöjligheten finns, men det berättar inte tillverkarna. Exempelvis Shimano tillverkar navväxlar med handbroms - se Peugeotcykeln ovan. Men varken marknadsledande Monark-Crescent eller övriga svenska cykeltillverkare erbjuder kunderna att välja navväxlade cyklar med handbroms.

Cykelbranschen skiljer sig på ett ofördelaktigt sätt från bilbranschen där säkerhetsmedvetandet är högt och där Sverige (läs Volvo) varit internationellt banbrytande. Dagens vardagscyklar är inte säkrare än 1890-talets.

I Sverige konkurrerar cykeltillverkarna inte i första hand med praktiska lösningar utan med modehyss. Man skulle kunna tro att en bra och funktionell pakethållare skulle slippa att ”designas”. Icke. Crescent har utvecklat en liten nätt bakpakethållare, som är just liten och tämligen opraktisk.


Crescent Starren, en sportig hybrid som försetts med en löjligt liten bakpakethållare.

En opraktisk pakethållare blir i praktiken en säkerhetsrisk. Med en dålig pakethållare frestas cyklisten som varit och handlat att hänga kassen på styret och det tycker nog inte ens Ulrik Bengtsson är bra.

En skenbart praktisk hoj är Lotta (den manliga motsvarigheten är döpt till August). Det är en damcykel med en främre pakethållare i form av en platå. Käckt kan det tyckas, men den inbjuder till alltför tung last fram, vilket är olyckligt i all synnerhet som pakethållaren är kopplad till framhjulet. När man svänger, vrider man även på pakethållaren och dess last. Dessutom saknar cykeln bakre pakethållare där det är säkrast att ha matvarorna i en korg eller en väska.


Lotta, en designad hoj som försetts med en frampakethållare som är kopplad till styret.

Om frampakethållaren monteras på styrhuvudet (ramen) svänger den inte med när man girar och styrningen påverkas mindre. Koncernens transportcyklar och postcyklarna är byggda på det sättet.


Transportcyklar från Monarkexercise är försedda med en frampakethållare som är fast monterad vid ramen.

Ulrik Bengtsson förnekar givetvis att tunga matkassar fram på en pakethållare som är kopplad till styrningen skulle vara ett säkerhetsproblem. Att det inte finns någon pakethållare bak förklarar han med att det skulle förstöra cykelns utseende.

Crescent har ett komplett cykelprogram av det traditionella slaget. Här finns utöver vardagscyklar, racercyklar, hybrider, terrängcyklar och barncyklar. Inom dessa segment har utbudet dock smalnat. För några år sedan fanns det uttalade långfärdscyklar hos Crescent, men de är nu borta. För några år sedan fanns det även hopfällbara cyklar. De är borta och ersatta med en låghjuling som varken är delbar eller hopfällbar.


Crescent har ersatt sina hopfällbara minicyklar med denna låghjuling som varken är delbar eller hopfällbar.

Nytt är att Crescent har utvecklat en sportig hybridcykel med elassistans. Motorn är placerad vid vevpartiet vilket gör att den borde få bra dragkraft i uppförsbackar. Crescent är tyvärr snåla med information om elcykelns motor och batteri.


Elass 300 är en tioväxlad hybrid utrustad med en elmotor.

Crescent har inga planer på att ta fram några radikalt nya cyklar. Det blir inga liggcyklar, vare sig två- eller trehjuliga. Det blir även i fortsättningen det gamla vanliga. Vi kan dock räkna med nya häftiga pakethållare. Det är inget löfte från Ulrik Bengtssons sida, men man kan ju alltid hoppas.

Bo Dellensten
5 maj 2014


Kommentarer

2014-05-31 - 15:22:21
Hm, tycker du verkligen att Volvo är banbrytande på säkerhet? De lobbar emot säkrare lastbilar i EU. Idag är det många cyklister som dör eftersom lastbilsförare inte kan se när de svänger. Hytten är byggd sån. Förslag finns om att lastbilarna ska ha större fönster och en spårvagnsliknande kjol för att skydda cyklister, men det vill Volvo inte ha.
http://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/sverige-lobbar-mot-sakrare-lastbilar/

Du skriver "Fotbroms är sämre ur säkerhetssynpunkt än handbromsar."

Men en cyklist består inte bara av teknik. Den består även av en människa som ska använda tekniken. Den säkraste bromsen är den som används, och som användaren känner sig bekväm med.

Bo Dellensten: När det gäller personbilar har Volvo varit banbrytande. Det är beklagligt att de inte håller den linjen när det gäller lastbilar.
Hur van man än blir med fotbroms så är fotbromsen underlägsen handbromsar som man är van vid.
Erik Sandblom /

2014-05-31 - 18:38:05
Jag håller med om att det är märkligt att inte också herrcyklar säljs med monterad cykelkorg. Jämfört med alternativet - att hänga matkassarna på styret - är naturligtvis cykelkorgen mycket säkrare. Och för oss småbarnsföräldrar, som ofta har pakethållaren upptagen med barnsadel, är en cykelkorg det bästa och enklaste sättet att få med sig lite packning och slippa ta bilen överallt! :-)
_________________________________
Bo Dellensten: Du har naturligtvis rätt i att det är bättre att ha bagage i en framkorg än hängande på styränden. Men mindre dåligt alternativ är att montera framkorgen med fäste inte i styret utan i styrhuvudet så att det inte påverkar styrningen. Du vill väl inte vurpa med ett barn i cykelsitsen?
___________________________________________
Jerker J / Umeå

2014-09-03 - 21:27:40
En handbroms fungerar om den är rätt justerad, om wiren löper lätt, om cykeln är ny. Men om du hittar en rostig svensk cykel i ett dike, så kan du vara säker om att fotbromen fungerar

_____________________________

Kommentar Bo Dellensten: Men den rostiga cykeln har säkert en rostig kedja och brister kedjan eller hoppar den av har du ingen broms alls.
_________________________________________________
Torbjörn Fagerberg / Linköping

Kommentera artikeln
Din kommentar:
Epost:
Namn:
Ort:
Säkerhetsfråga: Vad blir fjorton och åtta tillsammans?
Svara här:
 
Vi visar ej din epost på hemsidan.
Alla kommentarer granskas av oss innan de publiceras.