Cykelguiden - Skeppshult - helsvensk, men bra?

<< Artiklar & reportage

Skeppshult - helsvensk, men bra?

Skeppshult - helsvensk, men bra?

Skeppshult är en cykelfabrik med anor. De har tillverkat cyklar sedan början på förra seklet. Fabriken grundades 1911. Fabriken slår vakt om traditionerna. Merparten av fabrikens cyklar har en anmärkningsvärd likhet med de cyklar som tillverkades när fabriken grundades.

Skeppshult har skapat sig ett rykte som en svensk kvalitetscykel. Den tillverkas i Skeppshult, där ramrören sågas till, ramen svetsas, lackeras och cykeln monteras. Ramen svetsas av en robot och hjulen byggs likaledes av en robot. Rören är visserligen finska och utrustningen importerad från Folkrepubliken Kina, Japan och Taiwan men det hör till globaliseringens villkor. Vissa pakethållare görs i Skeppshult andra tillverkas av svenska Ätranverken i Falkenberg.

Totalt tillverkar Skeppshult 29 modeller, 17 så kallade damcyklar, 12 herrcyklar. Av damcyklarna är det bara 4 modeller som har en modern utformning. Alla de andra är av typ "mormorscyklar", d v s ramen är gjord av mjukt böjda rör som medger lågt insteg. Gemensamt för nästan alla Skeppshult cyklar är att de är tunga, särskilt damcyklarna.

Skeppshult Natur Premium (se bild högst upp) väger 22,5 kg. En tung cykel känns extra tung i backar och är en plåga att bära i trappor. Själva ramkonstruktionen gör cykeln seg i uppförsbackar.

I Skeppshult sortiment finns bara 4 moderna damcyklar, d v s cyklar med raka ramrör. Det ger en lättare och mer lättrampad cykel.


STC Elit, 8 vx. Vikt 18 kg.

STC Elit finns i två versioner, antingen med navväxlar (8 vx) eller med utanpåliggande växlar (24 vx). Det är en vettigt utrustad vardagscykel med pakethållare och belysning. Styrstammen är justerbar så man kan anpassa körställningen efter egen smak. Även om den är lättare än Naturcykeln så väger den sina modiga 18 kg. Den borde inte väga mer än 15 kg.

Skeppshults lättaste cykel är STC Basic som har sportigt stuk. Den väger 15 kg men så saknar den pakethållare, kedjeskydd och belysning. Styrstammen är inte justerbar, man måste sitta kraftigt framåtlutad vare sig man vill eller inte.


Nova Sport, 8 vx

Skeppshults beskrivning av sina cyklar är lite egendomlig. Nova Sport beskrivs som "Lite mer "på". Aktiv och sportig (vi hittar inga bättre ord) men ändå en trygg Nova i botten."

Nova Sport är ingen sportig cykel, det är en traditionell damcykel med böjda ramrör för lågt insteg.


Nova Super-Sport, 24 vx.

Än märkligare är Skeppshults beskrivning av modellen Nova Supersport. Den beskrivs som "Trygg för barn och barnsits, snabb nog för vilket motionslopp som helst."

Det här är vilseledande marknadsföring. Köp inte den här cykeln om ni vill åka motionslopp, vilket som helst.


Natur Sport, 8 vx.

Natur Sport beskriver Skeppshult på följande sätt:
"NATUR SPORT En racer i "tweedförpackning". Sport med finkläderna på, kan man säga så? Vi tycker att det är en av våra absolut finaste cyklar. Lås, belysning och navdynamo ingår."

En cykel med den här typen av ram är inte sportig. Vad värre är, den här cykeln är inte säker. Cykeln saknar pakethållare. I stället har man placerat en relativt stor korg på styret. På styret ska man helst inte ha bagage eftersom det försämrar styrförmågan. Bagage ska förvaras i en cykelväska på en bakre pakethållare så vikten kommer så lågt som möjligt.

Alla Skeppshults dammodeller utom STC Pro och STC Elit är utrustade med fasta cykelkorgar som sitter monterade på styret. Det är faktiskt omdömeslöst och direkt olämpligt. Ska man ha bagage fram så ska det sitta på en pakethållare som är fast monterad vid ramen så att det inte påverkar styrningen.

Herrcyklarna är lättare än motsvarande dammodeller. Det beror bl.a. på att de som regel saknar korg på styret. Beskrivningen av cyklarna är lite mer återhållsam än när det gäller damcyklarna. Här finns ingen "Supersport" som man kan ställa upp med i vilket motionslopp som helst.


STC Pro, 24 vx.

STC Pro beskrivs dock som nästan en racer.

"Hur beskriver man den snabbaste allroundcykel vi har gjort? Racer? Nästan, fast med lås, belysning, pakethållare och skärmar."

Självklart är det ingen racer, inte ens nästan en racer. Det är helt enkelt en hybrid, men en ganska tung sådan. Den väger 16,5 kg.

De andra herrmodellerna i Skeppshult sortiment är genomgående gubbiga, fast Skeppshult föredrar att kalla dem cyklar som man åker på med värdighet och "Naturkänslan" i behåll.

Det är inget fel vare sig med tantcyklar eller gubbcyklar, men varför låter Skeppshult dessa cykeltyper dominera sortimentet när majoriteten av dagens cyklister varken är tanter eller gubbar.

Skeppshult Original, 3 vx. En typisk Skeppshult med ålderdomligt stuk. Trots cykelns enkelhet så väger den drygt 18 kg.

Generellt sett är kvinnor lättare än män. Man skulle alltså kunna tillverka damcyklarna av lättare rör än herrcyklarna. Vill man göra lätta och effektiva damcyklar ska men dessutom undvika att göra ramar med lågt insteg. Dammodellerna med raka rör är lättare och starkare och de skulle kunna göras ännu lättare.

Skeppshults svaghet för det som är ”naturligt” har lett till att man levererar vissa dyrare modeller med lädersadlar. Problemet med lädersadlar är att de inte tål vatten. Låter man cykeln stå ute i ur och skur så kommer sadeln förr eller senare att bli genomdränkt och om man cyklar med den innan sadeln hunnit torka så kommer den att deformeras. En annan nackdel med lädersadlar är att de är tyngre än moderna sadlar av syntetiskt material. Det är ingen tillfällighet att Skeppshults cyklar är tunga.

I början av 2000-talet tillverkade Skeppshult 20 000 cyklar per år. Idag tillverkar man cirka 14 000. En 30-procentig minskning på tio år. Men företagets vd Jonas Andersson är inte orolig. Företaget går med vinst. Han hoppas att försäljningen ska öka i år. Den kraftiga försäljningsminskningen har inträffat samtidigt som intresset för cykling har ökat. Kan det vara så att kunderna har upptäckt att Skeppshults cyklar hör till en förgången tid?


Natur Premium, 7 vx.

Skeppshult är stolta över modellen Natur Premium, som man återlanserade för 20 år sedan. Den var alltså inte ny när den presenterades för 20 år sedan utan en äldre modell som lanserades på nytt. I vilken annan bransch skryter man med att man tillverkar produkter som utvecklades för 30-40 år sedan?

Det märkliga är att Jonas Andersson inte tycks ha några planer på att modernisera sitt modellprogram. Han har inga planer på att låta tillverka ramar i aluminium som skulle sänka cyklarnas vikt. Han antydde dock att man överväger att tillverka cyklarna i lättare stålrör. Han har anledning att skynda på övergången till lättare och modernare cyklar.
Konkurrenterna håller på att cykla ifrån honom.

Bo Dellensten
23/3 2014


Kommentarer

2014-04-16 - 23:08:38
Sant. Min pappas Elit är sjukt trögtrampad och alldeles för tung. Skulle hellre använda min hopfällbara för långfärd. Tyvärr tror alltför många att Skeppshult är det bästa. Bra att deras tveksamma geometri och orimligt tunga åbäken avslöjas
David / Stockholm

2014-06-03 - 15:48:24
En dam som jag känner visade upp sin Skeppshult mormorscykel. Hon hade haft den i fyra år och aldrig låtit den stå utomhus över natten. Trots detta var det rostangrepp över allt på cykeln, även mitt i lacken, bromsens fästen var i det närmaste helt genomrostade. Har dom inget rostskydd alls?
Kjell Lövström / Bandhagen

2014-09-10 - 18:30:53
Hur sjutton kan man göra, och dessutom sälja, en vanlig cykel som väger 22,5 kg? Gjutjärn?
Krister Spolander / Stockholm

2014-09-18 - 08:56:04
Min fru har en Nova som är 4 år gammal och alltid förvarats inomhus. Nu har den svetsade klumpen som stödet sitter i lossnat i svetsfogarna.
Peter Finell / Kil
Peter Finell / Kil

2015-03-10 - 14:28:39
Hade en Skepshult STC. Med rullbromsar. Mer trögtrampad cykel får man leta efter. Kändes som att cykla i konstant motvind. Köpte den för 8.000 Kr. Sålde den 6 månader senare för 3.000 Kr. Dålig affär, visst men jag stod inte ut.
Tips, prova cykel noga innan köp.
Patrik Nielsen / Oxelösund

2015-03-20 - 21:04:36
Älskar min Skeppahult Nova! Skulle aldrig byta bort den mot någon annan cykel :)
Manda /

2015-04-19 - 12:10:27
Jag har en Skeppshult herr som för ett antal år sedan blev vald till årets cykel för sin innovativa design och funktion. Jag är jättenöjd, finns överhuvudtaget ingenting att klaga på. Bästa cykel jag haft, andas kvalité hela vägen.
Stefan Bodin / Uppsala

2015-05-07 - 11:09:01
Har en Elit som varit i min ägo sen ny (för kanske 8-9 år sedan). Nu fick den efter många mils hårt cyklande och utomhus förvaring en dag ett problem med navväxlarna, och några mindre rostangrepp (mestadels där lacken blivit skadad) börjar uppträda. Tycker man eliten är svårtrampad kanske man ska ha en elcykel. ;) Har inga problem att trampa i uppförsbacke med kärra bakom på semester, eller sista uppförsbacken till jobbet varje dag.
mattias b / Göteborg

Kommentera artikeln
Din kommentar:
Epost:
Namn:
Ort:
Säkerhetsfråga: Vad blir fem och fjorton tillsammans?
Svara här:
 
Vi visar ej din epost på hemsidan.
Alla kommentarer granskas av oss innan de publiceras.