Cykelguiden - Nishiki - en japansk cykel tillverkad i Kina av göteborgare för svenskar

<< Artiklar & reportage

Nishiki - en japansk cykel tillverkad i Kina av göteborgare för svenskar

Nishiki - en japansk cykel tillverkad i Kina av göteborgare för svenskar

När Nishikicyklarna kom till Sverige på 80-talet var de otroligt eleganta. Racermodellerna hade vertikala bakändar. Cyklarna spårade perfekt trots att bakhjulen inte kunde justeras. På den tiden var Crescent fena på att göra skeva ramar som gjorde att cyklarna rullade som hundar springer.

Dagens racercyklar från Nishiki har fortfarande vertikala bakgaffeländar men det är de inte längre ensamma om och de skiljer sig inte så mycket från mängden. Konkurrensen har hårdnat och kommit ikapp.
I marknadsföringen är man noga med att betona att cyklarna är designade i Sverige och gör inte så stor affär av att de faktiskt tillverkas i Shenzhen i Folkrepubliken Kina. Ramarna kommer monterade och lackerade till Göteborg. Till och med dekalerna sitter fix och färdiga på ramarna.

I Göteborg monterar man cyklarna, d v s skruvar på alla tillbehör. Till vissa modeller kommer hjulen färdiga, till andra monterar man hjulen själva med hjälp av robotar.

Att cyklarna tillverkas i Göteborg är alltså en sanning med modifikation. Som tillverkning betraktat är det inte så märkvärdigt. Med det resonemanget är det många svenska cyklister som rullar på hemgjorda cyklar. Att köpa en ram, en påse lösa delar och skruva ihop en cykel är inte så märkvärdigt.

Cyklarna designas dock helt i Göteborg hävdar Nicklas Hansson och han borde ju veta för det är han som gör det. Nishikicyklarna avviker dock inte särskilt mycket från andra cyklar av samma typ.

Nishikicyklarna har dock en liten egenhet - bakgaffeln. Vi kanske ska kalla den Nicklas Special. En vanlig bakgaffel är en triangel. På Nishikicyklarna sammanfogas dock övre och nedre kedjestagen av ett tredje rör, och bakgaffeln blir inte en ren triangel. Det är lite oklart vari fördelen med Nicklas Special består, men det ger onekligen Nishikicyklarna en egen look. Racercyklarna är inte utformade med Nicklas Special och av terrängcyklarna är det bara en modell som har den speciella bakgaffeln.

Nicklas Hansson hävdar att Nishikicyklarna är lite sportigare än konkurrenterna. Lite mer framåtlutade, lite aggressivare. Har Nishikigänget upptäckt att den nya svenska folksjälen är mindre fredlig, mer aggressiv?

Hur som helst, Nishiki har bara mer eller mindre sportiga cyklar i sitt sortiment. Här finns inga "mormorscyklar" med lågt insteg, högt styre och korg för handväskan på styret. Här ska det gå fort.

På menyn står landsvägscyklar, d v s det man brukar kalla racercyklar med bockstyre.

Criterium är en relativt billig racer med ram i aluminium och gaffel av kolfiber. Vikt 9,7 kg. Notera den traditionella baktriangeln.

En annan typ av snabba cyklar kallas race-hybrid. De har raka styren och rak, stel framgaffel till skillnad från den tredje kategorin, cross-hybrid, som har fjädrade framgafflar.


Nishiki Hyper-Pro är en så kallad race-hybrid. Vikt 10 kg. Observera baktriangeln.

Nishiki har också terrängcyklar i sortimentet - alla med dämpade framgafflar, ingen heldämpad cykel.

För vardagscyklisten erbjuder Nishiki en kategori cyklar som går under beteckningen City. De har alla skärmar, pakethållare och belysning och kan fås med navväxel och fotbroms eller med utanpåliggande växlar och skivbroms.


Hybdrid 407 har navväxel och ett ordentligt kedjeskydd. Styrstammen är inte justerbar. Vikt 15 kg.

En av City-modellerna har ett fiffigt kedjeskydd som verkligen är ett kedjeskydd och inte bara ett byxskydd. Det är ett Hebie Chainglider, och ser ut som ett vanligt kedjeskydd men omsluter kedjan. Det har bara funnits på Nishikis City-cyklar en säsong, men enligt Nicklas Hansson fungerar det bra.

Bakpakethållaren är en egen konstruktion. Den är utformad för att passa Nishikis baktriangel, Nicklas Special. Den tål 18 kg belastning vilket är i klenaste laget. Den tillverkas för Nishiki av svenska Ätranverken i Falkenberg - numer omdöpt till Atranvelo - globaliseringen har sitt pris.
Tidigare år har Nishiki haft reglerbara styrstammar som gjort det möjligt att reglera hur framåtlutad man vill sitta. På årets modeller har det blivit rättning i leden. Alla ska sitta lika framåtlutade över sina raka styren mot nya djärva mål. Det kan bli till priset av ont i nacken, handleder och handflator.

Samtliga Nishikicyklar har skivbromsar utom en av citycyklarna som har rullbroms och racercyklarna som har fälgbroms med ett undantag.
De flesta ramarna i Nishikis sortiment är av aluminium utom några tävlingscyklar som har ramar i kolfiber.

På Nishiki har man fattat att cyklar ska vara lätta. I valet mellan två cyklar i övrigt lika, ska man välja den lättare cykeln. Det kan vara av viktskäl som Nishiki inte utrustar cyklarna med fast lås och har slopat den justerbara styrstammen – det spar några gram. När det gäller styrstammen anser jag att man gått för långt i sparnit. Fasta lås har överlevt sig själva, i varje fall i storstadområdena. Där måste man ha ett lås som medger fastlåsning av cykeln.

Nishiki visar omsorg om detaljerna på sina cyklar. Skruvar låses med Locktite så de inte ska skaka loss. En detalj, men en bra detalj. Däremot har man fallit för modetrenden och monterat en kort bakskärm som alla andra. En kort bakskärm skyddar den egna ryggen, men stänket från hjulen hamnar i ansikten på bakomvarande cyklister.

Hemsidan är informativ. Där nämns exempelvis cyklarnas vikt - en viktig detalj som många cyklister förbiser när de väljer cykel.

Hur man än vrider och vänder på Nishiki-cyklarna så är det svårt att hitta någon egenskap som skulle vara speciellt anpassad för svenska förhållanden. Med tanke på vårt avlånga land med dess varierande klimat och därmed vägförhållanden så är det inte heller någon lätt uppgift.

Åberopandet av svenskheten måste vara något slags eko av en gammal föreställning att svensk kvalitet skulle vara överlägsen. Men Nishikicyklarna är i allt väsentligt osvenska. Det ska inte tas som kritik. Sverige är inte och har aldrig varit världsbäst på cyklar.

Det som karaktäriserar Nishiki-cyklarna är att de är väldigt konventionella, väldigt internationella. När de nu kan säljas i Sverige trots sitt osvenska ursprung och kynne så skulle de nog kunna säljas var som helst.

Den viktigaste "svenska" egenskapen hos Nishiki är nog att de som bygger cyklarna håller till i Sverige – om det skulle uppstå problem.

Nishiki tillverkar cirka 10 000 cyklar per år. Med tanke på att det årligen säljs cirka 500.000 cyklar i Sverige så inser man att Nishiki är en verklig nischtillverkare. Den nischen sköter de bra.

Bo Dellensten
12/3 2014


Kommentarer

Kommentera artikeln
Din kommentar:
Epost:
Namn:
Ort:
Säkerhetsfråga: Vad blir sjutton och tolv tillsammans?
Svara här:
 
Vi visar ej din epost på hemsidan.
Alla kommentarer granskas av oss innan de publiceras.