Cykelguiden - En revolutionerande vardagscykel

<< Artiklar & reportage

En revolutionerande vardagscykel

En revolutionerande vardagscykel

HP Spirit är en bekvämare och säkrare cykel än den traditionella vardagscykeln. Men det lär dröja innan den slår igenom. Den ser alldeles för ”underlig” ut. Den traditionella cykeln med den triangelformade ramen är seglivad – alltför seglivad.

Vår uppfattning om hur en riktig cykel ska se ut har 120 år på nacken. På 1890-talet fick den moderna cykeln, the safety bicycle, sitt genombrott. Den fick sitt tillnamn eftersom den ersatte höghjulingen, en garanterat osäker cykel. The safety bicycle med sina två likstora hjul har betecknats som den perfekta konstruktionen som inte kan förbättras. Sedan dess har massor av varianter uppfunnits, provats och förkastats. Kanske är den traditionella cykeln bäst? Man skulle kunna tro det.

Men om den nu är bäst varför kände sig då UCI, den internationella tävlingsorganisationen, tvingad att förbjuda liggcyklar på tävling? På 30-talet slog en andra rangens tävlingscyklist flera världsrekord på en liggcykel, tillverkad av ett litet franskt cykelföretag.

Cykeletablissemanget som tillverkade vanliga cyklar och varken kunde eller ville tillverka liggcyklar, protesterade. De hävdade att liggcyklar inte var ”riktiga” cyklar och de redan godkända världsrekorden ogiltigförklarades och massmedia tappade intresset för liggcyklarna som föll i glömska.

På 80-talet återuppfann en amerikansk professor, David Gordon Wilson vid MIT, USA, liggcykeln. Han kände inte till 30-talets liggcyklar. Den här gången avlivades dock inte liggcyklarna i sin linda, utan de tillverkas framför allt i USA, Tyskland och Holland. Det bildades en internationell organisation som ordnar cykeltävlingar för liggcyklar, IHPVA. Alla hastighetsrekord på cykel innehas av liggcyklar. När det gäller hastighet har vanliga cyklar inte en chans mot liggcyklar. UCI betraktar fortfarande liggcyklar som ”ickecyklar”.

I dag finns det tjogtals liggcykeltillverkare. Deras samlade produktion är dock försvinnande liten i jämförelse med produktionen av traditionella cyklar. Dessa cykeltillverkare lever i medieskugga.

Eftersom liggcyklar inte förekommer i traditionella tävlingar och inte säljs i den vanliga cykelhandeln nonchaleras de av massmedia.

De motarbetas dessutom aktivt av vissa cykelklubbar i Sverige. Liggcyklister får exempelvis endast delta i Vätternrundan på dispens.

När Öresundsbron invigdes fick man gå och cykla på bron. Liggcyklar tilläts dock inte cykla över bron från den svenska sidan. Danska liggcyklister som startade i Danmark var däremot välkomna att cykla över bron vid invigningen.

I Norge tilläts två holländska liggcyklister delta i tävlingen ”Den store styrkepröven” med start i Trondheim och mål i Oslo. När liggcyklisterna hade den dåliga smaken att överlägset köra ifrån de andra cyklisterna och gå i mål som etta och tvåa blev de diskade och förvägrade sina priser och segerns sötma. Inte konstigt att ”Skriet” är en norsk målning.

Liggcyklar är snabbare än vanliga cyklar på grund av sitt låga luftmotstånd. Extrema liggcyklar har mycket litet luftmotstånd, men blir svårmanövrerade i stadstrafik.


Bachetta, en amerikansk komfortcykel med lång hjulbas.

Det finns dock liggcyklar som är utmärkta i stadstrafik, och en av de bästa är HP Spirit, som tillverkas av en liten firma i Sydtyskland, HP Velotechnik. Den kallas liggcykel därför att vevpartiet sitter över framhjulet, framför cyklisten och inte rakt under. Cyklisten ligger dock inte utan sitter bekvämt på en mjuk sits lätt bakåtlutad mot ett ryggstöd.


HP Spirit.

Fördelarna med denna position är många. Man har god sikt runtom. När man stannar behöver man inte hoppa av cykeln, sittandes når man marken med båda fötterna. Man belastar inte händer, armar, handleder, axlar, nacke och man får inte ont i baken.

Cykeln har fjädring på både fram- och bakhjul och den rullar mycket mjukt trots hårdpumpade däck. Den mest påfallande egenskapen hos cykeln är bekvämligheten. Kanske skulle den kallas komfortcykel för termen liggcykel är missledande.

Ur säkerhetspunkt är den överlägsen den traditionella cykeln. Den är i själva verket ”The safety bicycle, 2nd generation.” Man sitter inte framåtlutad utan lätt bakåtlutad och man sitter lägre.

På en vanlig cykel flyger man med huvudet före över styret vid ett plötsligt stopp. Med en cykel av typ HP Spirit flyger man inte över styret och första kontakten med ett annat fordon vid en krock gör man med fötterna – inte med huvudet.

Eftersom man inte hänger på styret och inte heller tar spjärn med styret vid acceleration och i uppförsbackar så minskar risken att styre och styrstam ska brista och orsaka en olycka.

En del klagar över att man inte kan resa sig upp och använda sin kroppstyngd för att trampa uppför branta backar. Det kompenserar man lätt genom att förse cykeln med många och låga växlar. HP Spirit exempelvis finns i olika utföranden med 8 till 24 växlar.

En fördel med HP Spirits ramkonstruktion är att en storlek passar alla. Man skjuter sitsen neråt/framåt för att komma närmare vevpartiet och uppåt/bakåt för långa personer. Cykeln passar alla som är mellan 150 och 200 cm. Ramen är så listigt utformad att såväl korta som långa personer når marken med fötterna sittande på cykeln.

HP Velotechnik är inte ensamma om att tillverka en cykel enligt detta koncept. En cykel som är mycket lik HP Spirit är Scooterbike som tillverkas i Tyskland. I USA tillverkas flera olika cyklar med ett likartat koncept, men flertalet finns inte att köpa i Europa.


Scooterbike.

Några större traditionella cykeltillverkare har i sanningens namn tillverkat liggcyklar enligt komfortkonceptet. Trek gjorde ett försök i början av 2000-talet, men deras cykel slog inte och försvann.

Cannondale gjorde också ett försök, men misslyckades med sin cykel – den sålde inte och försvann alltså från marknaden.

Giant gjorde ett tappert försök med en komfortcykel, men den var misslyckad. Cykeln var för tung och för otymplig. Giant höll ut några år innan de lade ner tillverkningen.


Giant Revive.

Eftersom bl a HP Velotechnik kan tillverka och sälja en komfortcykel med framgång så borde även traditionella cykelföretag klara av uppgiften. Problemet är sannolikt att vanliga cykelhandlare ställer sig skeptiska till cyklarna och vet inte hur de ska övertyga kunderna om att det är alldels utmärkta, komfortabla cyklar.

När UCI på 30-talet förbjöd tävlingar med liggcyklar satte de ett effektivt stopp för en intressant utveckling av cykeln. I dag straffas branschen för sin konservatism.

I 80 år har man förlöjligat och motarbetat liggcyklarna. Den traditionella cykeln har framställts som den perfekta konstruktionen, Den Enda Cykeln. Då kan inte den traditionella cykelbranschen plötsligt börja sälja liggcyklar med trovärdighet.

Liggcyklar tillverkas i mycket små serier av små specialiserade tillverkare. De konstruerar och tillverkar cyklarna, de cyklar själva liggcykel och de tror på sina cyklar. De är helt enkelt trovärdiga.

De små serierna leder dessvärre till att liggcyklar blir dyrare än vanliga cyklar som tillverkas i stora serier. Den dag cykelindustrin börjar utveckla cyklar enligt komfortkonceptet så kommer priserna att sjunka i takt med att serietillverkningen skjuter fart.

Med tanke på cykelbranschens konservatism lär det dock dröja

13/6 2012
Bo Dellensten


Kommentarer

2012-06-13 - 19:11:54
Intressant med HP Spirit. Det finns några frågor. Hur är den när det är halt? Kan man ha barnsits på den.
Hur högt över marken har man huvudet?Kan man se över bilar i stadstrafik?

Svar: Eftersom man sitter nästan upprätt så torde det inte vara svårare att parera en sladd med en komfortcykel än med en vanlig. Man kan omedelbart sätta ner fötterna och stabilisera cykeln.
HP Spirit kan inte ha barnsits.
Sitshöjden över marken varierar mellan 65 och 77 cm.
Man sitter i ögonhöjd med bilister.
Anders Slätis / Vaxholm

2012-06-18 - 21:17:10
Om man vill köra barn med cykeln så är cykelkärra att rekommendera, oavsett cykel egentligen. Lägre fallhöjd om det ska trillas, inga ben som kan åka in i ekrar. Med barnstol är nog liggcykeltrike bäst - låg fallhöjd, ingen balansering. Och ungen får gocartkänsla. Jättekul! Tyckte iallafall mina ungar.
Bo, kul att du berättar om Spirit! Det finns mycket bra liggcyklar, men många av de nya koncepten och utvecklingsprojekten inom HPV har geometrier/sittställningar och användningsområden som liknar Spirits. Även om materialval och design ofta är mer futuristiskt (t.ex. Drymer, drymer.com)
zixvelo / Göteborg

Kommentera artikeln
Din kommentar:
Epost:
Namn:
Ort:
Säkerhetsfråga: Vad blir fem och fem tillsammans?
Svara här:
 
Vi visar ej din epost på hemsidan.
Alla kommentarer granskas av oss innan de publiceras.