Cykelguiden - Svensk nyhet på Spezimässan

<< Artiklar & reportage

Svensk nyhet på Spezimässan

Svensk nyhet på Spezimässan

Carbontrikes kolfibercykel var rykande färsk - den hade tillverkats någon dag innan mässan började. Den hade alltså ingen finish - det vara bara rå kolfiber som mässbesökarna fick titta och känna på. Trots det så mötte den stort intresse enligt konstruktören, Lars Viebke.

Det är ingen slump att Carbontrikes presenterar sin cykel på Spezimässan i Tyskland. Konstruktören, Lars Viebke, anser inte att det finns någon marknad för avancerade trikes i Sverige. Han räknar med att sälja sin rekordlätta trike på kontinenten, framför allt Tyskland och Holland och inte minst USA.

I kontinentala Europa, Storbritannien och i USA är intresset för trikes stort och är kanske de enskilt mest efterfrågade cyklarna bland Spezimässans besökare.

På Spezimässan visas det upp rader av mycket speciella cyklar – alltifrån handikappcyklar till extrema kolfiberliggcyklar och trikes till sinnrika transportcyklar, delbara tandemcyklar och minicyklar. De flesta cyklar finns att få med eller utan elmotorer.

Det är bara ett fåtal av de cyklar som ställs ut på Spezimässan som finns att köpa i Sverige. Praktiskt taget inga av de utställda cyklarna finns att köpa hos vanliga cykelhandlare i Sverige utan bara hos små specialiserade företag. I Holland och Tyskland kan man välja mellan liggcyklar och traditionella cyklar i vanliga cykelaffärer.

Den svenska cykelbranschen - både importörer, tillverkare och handlare - är anmärknkngsvärt ointresserade av den här typen av cyklar. För att en svensk ska kunna prova någon av dessa specialcyklar måste man praktiskt taget åka utomlands.

Spezimässan som ägde rum den 28-29 april skedde i strålande väder och besöktes av cirka 10 000 personer. På Spezimässan visar ett hundratal små cykeltillverkare upp sina specialcyklar. Speziemässan är rena folkfesten eftersom mässbesökarna för tillfälle att prova cyklarna. Det är långa köer till provbanorna där rader av cyklar är uppställda för procykling.

T¨jeckiska Azub ställde ut en delbar tandem som många tog tillfället i akt att prova.


Azubs delbara tandem.

Den här elassisterade trehjulingen med plats för tre är inget fartåk, men den är säker rolig att cykla på och passagerarna behöver inte anstränga sig.



Den här liggcykeln är avsedd för tävling. Cyklisten sitter extrempt lågt för att minska luftmotståndet. Notera att cykeln har framhjulsdrift.


Extrem liggcykel från tyska Toxy.

Den här touringcykeln från holländska Nazca är utrustad med fjädring på både bak och framhjul.


Komfortabel touringcykel från Nazca.

Trehjulingarana, trikes, är konstruerade med ett hjul fram och två bak eller tvärtom. Den här modellen har två hjul bak vilket leder till att cyklisten sitter högre. Fördelen att det är lättare att sätta sig och resa sig från cykeln, nackdelen är att luftmotståndet blir större och att tyngdpunkten blir högre. Med den här cyklen slår man inga hastighetsrekord, men den är bekväm.


Bekväm trike från tyska Hase.

Den här trehjulingen med två hjul fram har lägre sits och därmed lägre tyngdpunkt och lägre luftmotstånd vilket medger högre fart och bättre kurvstabilitet.



Specialcykel för att skjutsa barn. Den främre delen kan bytas ut för andra transportbehov.



På Spezimässan glömmer man inte bort barnen. Flickan på bilden åker på en trike byggd för barn.



På mässområdet finns en särskild testbana för de mindre barnen. Cykeln som flickan åker med är ledan så framhjulet lutas åt sidan i kurvor och drivningen är på framhjulet.



Amerikanska liggcykeltillverkaren Bachetta ställde ut två liggcyklar på mässan, här en racerbetonad liggcykel med kort hjulbas. LIggcyklar med kort hjulbas brukar ha någon form av dämpning men det saknar denna, sannolikt för att få ner vikten. Ryggstödet kan lutas mera bakåt för lägre luftmotstånd.





Liggcyklar med lång hjulbas (framhjulet sitter framför vevpartiet) är ovanliga i Europa men relativt vanliga i USA. Här en lång liggcykel från amerikanska Bachetta. Notera den avspända ställningen. Cykeln saknar fjädring - liggcyklar med lång hjulbas anses inte behöva fjädring.




Bo Dellensten

16/5 2012












Kommentarer

Kommentera artikeln
Din kommentar:
Epost:
Namn:
Ort:
Säkerhetsfråga: Vad blir tolv och tolv tillsammans?
Svara här:
 
Vi visar ej din epost på hemsidan.
Alla kommentarer granskas av oss innan de publiceras.