Cykelguiden - Upptäck London från cykelsadeln

<< Artiklar & reportage

Upptäck London från cykelsadeln

Upptäck London från cykelsadeln

Att cykla i London är tufft, men roligt. London har ambitioner att bli en cykelvänlig stad, men dit är det långt. I innerstaden får man trängas med bilar, men man kommer fram fortare med cykel än med bil och buss och man slipper trängas i den gamla tunnelbanan.

London har inte varit en cykelvänlig stad sedan massbilismens genombrott och trots goda ambitioner är den fortfarande i allt väsentligt cykelfientlig. Trots det har cyklingen ökat med 90 procent sedan år 2000 och man jobbar på att göra det bättre för cyklisterna. Det finns lånecyklar som är enkelt tillgängliga och cykelstationer finns snart sagt överallt i innerstaden.

Det är definitivt roligare att cykla i London än att åka tunnelbana eller buss och man kommer fram fortare. Jag tävlade med en väninna om vem som skulle komma först från Science Museum i Kensington till St Pauls Cathedral. Trots att jag tvingades köra omvägar pga vägarbeten på Oxford Street kom jag fram en kvart före väninnan som åkte tåg i underjorden. T-baneresan skedde i rusningstid och Londons t-bana är världens äldsta och den är gammalmodig och trång och i högtrafik får de flesta nöja sig med ståplats.

London City är kompakt och gatorna trånga vilket gör att det är besvärligt att köra bil i Londons innerstad. Det är en fröjd att köra förbi rader med Rolls Royce-bilar, Bentleys och Jaguarer som får finna sig i att köa tillsammans med mera plebejiska bilmärken som Mercedes och BMW på de smala gatorna.


Cykelbanor är ganska ovanliga i inre London.

Det finns en viss cykelvägskyltning i London, men man tar sig fram säkrare med hjälp av en kartbok i fickan eller en smartphone. En stor del av turistcyklingens nöjen är ju också att bara trampa runt och se sig omkring utan att cykla till ett speciellt mål.

Om man lämnar Londons inre delar och söker sig ut i stans omgivningar så blir London snabbt mer cykelvänlig. London med omgivningar är så intressanta att man kan tillbringa en cykelsemester i London. Man kan utan svårighet cykla i London med omnejd en vecka eller två utan att tröttna.

Till cyklistens hjälp att hitta vackra och trevliga cykelvägar finns åtminstone två utmärkta guideböcker. Time Out har givit ut boken ”Cycle London” med 32 cykelturer i och runt stan, med kartor, vägbeskrivningar och tips om sevärdheter.



London Cycling Campaign har också givit ut en guidebok för cyklister, ”the london cycling guide”, skriven av Tom Bogdanowicz med förslag på turer i och kring stan. Båda böckerna är utmärkta och det är en smaksak vilken man väljer.



”The london cycling guide” ger tips om hur man cyklar säkert i London, tips som kan behövas. Dessutom beskrivs utförligt hur man lånar och hanterar Londons lånecyklar.


Cykellånestationer står tätt i inre London.

Lånecyklarna får dock bara användas i innerstaden. Vill man ge sig ut på längre turer ska man antingen ta med sig en egen cykel eller hyra en cykel från någon av de många privata cykeluthyrare som finns i London.

Idealet är att ha med en hopfällbar cykel. En hopfällbar cykel får man nämligen ta med sig kostnadsfritt på alla tåg, bussar och tunnelbana alla tider på dygnet. Det gäller dock att låsa fast cykeln så snart man lämnar den utom synhåll. Hopfällbara cyklar kan man ofta ta in på restauranter och muséer. En hopfällbar cykel ska definitivt inte lämnas på gatan över natten utan då ska den tas upp på hotellrummet.

De två cykelorgansationerna London Cycling Campaign och CTC, Cyclist Touring Club, ordnar cykelturer i och kring London – kolla deras respektive hemsidor för tips om cykling i och omkring London.


Den extremt kompakta och hopfällbara Bromptoncykeln är populär i London.

England är märkligt. Det var tyskar, fransmän och engelsmän som gemensamt uppfann och utvecklade cykeln. Den avslutande utvecklingen stod engelsmännen för. 1890 kan sägas vara den moderna cykelns födelsedag – då var den moderna cykeln med två likstora hjul, kedjetransmission och pneumatiska däck uppfunnen – Starleys safety bicycle. Den moderna cykeln blev en succé och så småningom var mans egendom.

Massbilismen slog dock ut cykeln i England, mer än någon annanstans i Europa. Det cyklas mycket mer i Holland, Danmark, Tyskland, Sverige och Frankrike än i England trots att engelsmännen var pionjärer. Engelsmännen håller på och återupptäcker cykeln men de ligger långt efter kontinentala Europa.


För det mesta får Londoncyklisten trängas bland bilarna.

Trots, eller på grund av engelsmännens begränsade intresse för att cykla så ges det ut många och intressanta böcker om cykling i England. Det är en fröjd att botanisera bland cykelböckerna i engelska boklådor som Foyles och Waterstones för att bara nämna några. För den cykelintresserade som är lite nyfiken på cykelns historia och dess utveckling kan läsa Robert Penns bok It's all about the bike. Där lyckas han berätta om cykelns historia samtidigt som han berättar om hur han skaffar fram delar till den perfekta cykeln som han håller på att bygga med hjälp av en engelska cykelskräddare.

England är självklart landet där man inte bara kan låta sy sina kläder på mått med det tyg man vill ha, utan där man även kan beställa och låta bygga en cykel efter sina egna kroppsmått med de komponenter som man själv valt.

Bo Dellensten

2012-03-16


Kommentarer

Kommentera artikeln
Din kommentar:
Epost:
Namn:
Ort:
Säkerhetsfråga: Vad blir nio och fem tillsammans?
Svara här:
 
Vi visar ej din epost på hemsidan.
Alla kommentarer granskas av oss innan de publiceras.