Cykelguiden - Cykelglädje på Speziemässan

<< Artiklar & reportage

Cykelglädje på Speziemässan

Cykelglädje på Speziemässan

Specialcykelmässan i Germersheim i södra Tyskland är mer än en mässa, det är en folkfest. Udda cyklar från ett hundratal utställare lockade 10 000 besökare till mässan. På den här mässan nöjer man sig inte med att titta, man cyklar dagen lång. Från 10 på morgonen till sex på kvällen köar besökarna för att få prova de utställda cyklarna under de två utställningsdagarna.

Utställarna kommer från ett tiotal länder medan besökarna kommer från cirka 20 olika länder. Tyskarna dominerar naturligtvis medan holländare och fransmän är vanliga - Germersheim ligger bara några mil från franska gränsen.

Här finns snart sagt allt som drivs med trampkraft på två, tre och fyra hjul - allt från velomobiler till trikes för barn och långfärdsutrustade liggcyklar för äventyrare.

Här finns också cyklar för människor med funktionshinder som handdrivna cyklar, cyklar som kan kopplas till rullstolar och vanliga cyklar med lågt insteg för människor med begränsad rörlighet - här finns cyklar för snart sagt varje behov som kan tillfredställas med muskelkraft.

Tendenserna på årets cykelmässa som är den sextonde i ordningen är att alltfler cyklar erbjuds med elhjälpmotor. Trehjuliga cyklar, s k trikes, är det också en kraftigt ökad efterfrågan på och dessutom erbjuds alltfler cyklar i delbar version.

Cykelmässan är spridd på flera olika lokaler och byggnader. Mellan de olika hallarna och provbanan kan man naturligtvis åka taxi - cykeltaxi.


Här åker man gratis cykeltaxi mellan utställningshallar och provbanor.

Om man inte får tag i någon cykeltaxi kan man åka kollektivtaxi med självtramp.


Hases trike kan omvandlas till kollektivtaxi. Man tar bara bort framhjulet och hakar på framgafflen baktill på framförvarande trike.

Liggcyklar finns av flera olika typer. Liggcyklar med kort hjulbas karaktäriseras av att vevpartiet sitter bortom framhjulet. Liggcyklar med kort hjulbas har som regel fjädring på både fram och bakhjul. Liggcyklarna kan dock vara mer eller mindre extrema. På en del snarare sitter man än ligger, medan man på andra har en extremt liggande ställning. De extrema liggcyklarna är bara lämpliga för tävlings- och träningsändamål på lågtrafikerade vägar. Liggcyklar med mer upprätt sittställning kan man använda även i stadstrafik.

Liggcyklar med lång hjulbas har framhjulet längre fram än vevpartiet. På liggcyklar med lång hjulbas har man som regel en mer upprätt sittställning och de används mer för långfärd. På grund av den upprätta sittställning erbjuder de större luftmotstånd och blir inte lika snabba som de utpräglade liggcyklarna. Liggcyklar med lång hjulbas är relativt ovanliga i dag, bl a på grund av sin otymplighet.

Liggcyklar tillverkas ofta i bara en eller två storlekar och det finns inte dam- och herrmodeller. Storleken anpassas genom att man skjuter vevpartiet och/eller sitsen framåt eller bakåt.


Nazca Fuego är en låg liggcykel utan att vara extrem.


Hase Taifun är en liggcykel med lång hjulbas. Den typen av liggcykel är numer ganska ovanlig.


Till vänster i bild en Toxy extremt låg liggcykel med framhjulsdrift medan cykeln till höger är en mer moderat liggcykel med kort hjulbas från tjeckiska Azub.


Azub 5 är en ganska typisk liggcykel för långfärd med pakethållare för fem packväskor. Cykeln har fjädring både på fram och bakhjul. Framhjulet är lite mindre, BMX-dimension, medan bakhjulet håller MTB-standard.


HP Velotechniks Spirit klassas som liggcykel men borde väl snarast kallas fåtöljcykel, för man ligger verkligen inte ner. Den här cykeln är ett utmärkt alternativ till en traditionell standardcykel för stadsbruk för människor som är trötta på att få ont i baken av hårda cykelsadlar.

Trikes finns av två olika huvudtyper: de med två hjul fram och ett bak och de med ett hjul fram och två bak.

Modellerna med två hjul fram har ofta en mycket låg sits, ofta bara 10-20 cm över marken. Fördelen med det är lågt luftmotstånd och bra fartprestanda. Nackdelen är att människor som är lite stela har svårt att sätta sig i/resa sig ur en så låg sits.

Trikes med två hjul fram finns dels som rena racingtrikes, dels som touringcyklar med stor lastkapacitet - de kan lastas med 4-5 packväskor. De flesta är dessutom hopfällbara så de ryms i kofferten på en medelstor bil.

Modellerna med ett hjul fram och två bak har en högre placerad sits, typ campingstol, som det är lätt att sätta sig i och resa sig ur. Bakom sitsen finns som regel plats för en väska. Man kan alltså shoppa i måttlig omfattning med en sån här cykel, men den har inte samma lastkapacitet som den andra typen av trike. Den är inte heller lika snabb på grund av sitt högre luftmotstånd. Den är inte heller lika stabil efter tyngdpunkten kommer högre.

För människor som tycker att det är obehagligt att åka på en tvåhjuling är trehjulingar med hög sits ett intressant alternativ. För den som tycker det är tröttsamt att cykla så finns det elassisterade trehjulingar.

Särskilt låga trikes har blivit populära. Sedan tyska HP Velochnik lanserade en trike för några år sedan har efterfrågan växt så att nu säljer man lika många trikes som tvåhjulingar.

Enligt Paul Hollants gillar kunderna att cyklarna är stabila och att de upplevs som häftiga och snabba - de inger gokartkänsla. Den låga positionen gör att man tycker att det går väldigt snabbt och särskilt i kurvor där de djärva åker på två hjul infinner sig en påtaglig fartkänsla.

I själva verker är en trike med samma lutning på sitsen som en tvåhjulig
liggcykel långsammare. Det extra hjulet bjuder både på rull- och luftmotstånd.


HP Velotechnik lanserade sin trike Scorpio för några år sedan och finns nu också i en hopfällbar variant.



Engelska Ice har tillverkat trikes länge och här är en av deras modeller.


Anthrotechs trike har en högre sits och den här modellen är försedd med elmotor.


Sinners trike har ett hjul fram och två hjul bak och en relativt hög sits. Cykeln finns att få med elmotor.


Hase har utvecklat en trike för barn och andra korta personer.


En trike med två bakhjul kan parkeras på detta utrymmessnåla sätt.

Tandemcyklar har alltid roat människor. Problemet med vanliga tandemcyklar är att hitta en cykel som passar båda cyklisterna. På liggcykeltandems är det inget problem. Storleken regleras genom att man skjuter bakre sitsen och/eller främre vevpartiet framåt/bakåt.


Holländska vanraam ställde ut denna elassisterade parallelltandem.


Australiska Greenspeed tillverkar en delbar tandemtrike. Just detta exemplar är privatägt.


Tvåsitsiga liggcyklar finns i en rad olika utföranden. Den här rygg-motrygg-modellen är tillverkad av tyska Zox. Observera att båda hjulen är drivhjul. På bakhjulet har kedjan dragits i kors för att inte cyklisterna ska köra åt varsitt håll.


En annan tandemmodell från Zox. Observera att även denna modell har drivning på fram- respektive bakhjul.


Den här barntrike-cykeln har drivning på framhjulet.


Den här barntrike-cykeln har drivning på bakhjulet.


Den här shoppingcykeln är en utmärkt illustration på den vanliga, men annorlunda cyklar som ställs ut på mässan. Med den här cykeln kan man göra veckohandla till en svensk normalfamilj (typ 1,8 - 2,2 barn) utan att åka bil till butiken. Observera att framppakethållaren är oberoende av styrningen vilket är ett stort plus.

Såväl trikes som vanliga låghjulingar och liggcyklar visades upp i hopfällbara varianter, med och utan elassistans.


Den här hopfällbara Birdycykeln från Riese und Müller har försetts med en elmotor i baknavet. Batteriet finns i styrväskan.


Toxy Flite är vikbar. Hopvikt mäter den 80x40x80 cm.


Så är cykelmässan slut och det är dags att åka hem. I Tyskland är det inget problem. Här är cyklar välkomna på tåg och många utnyttjar möjligheten att ta med cykeln på tåget.


Vänlig tysk konduktör hjälper en resenär att lasta ombord sin tandemcykel.



Bo Dellensten
10 maj 2011





























Kommentarer

2011-05-14 - 09:37:37
Vad kul att få läsa en svensk rapport från Spezi! Det finns så mycket fantastiska cyklar, och vi svenskar behöver bli medvetna om det. Velomobilerna kommer också nu - nya och mer användbara typer. Sånt vill vi också se!
Mats L / Göteborg

Kommentera artikeln
Din kommentar:
Epost:
Namn:
Ort:
Säkerhetsfråga: Vad blir sjutton och tolv tillsammans?
Svara här:
 
Vi visar ej din epost på hemsidan.
Alla kommentarer granskas av oss innan de publiceras.